Hon må ha utmärkt sig på höga positioner inom kulturvärlden under de senaste decennierna, men Marie-Louise Ekman har varit en pionjär betydligt längre än så. Redan under 1960-talet gjorde hon sin debut tack vare arbetet med tidningen PUSS och hennes konststil etablerades redan då.
– Hon var tidig med att lyfta fram kvinnan, barnet och vardagen i sina bilder. Sedan är hon väldigt mångsidig som konstnär, säger Anna-Karin Larsson, konstintendent vid Skellefteå konsthall.
Hur utmärker sig hennes konst?
– Oavsett konstform så använder hon sig ofta av vardagen som inspiration, men med humoristiska inslag, förklarar Anna-Karin Larsson.
I utställningen, som innehåller runt 150 objekt, samsas konstverk med fotografier, videoklipp, manus och till och med en korrespondens mellan Marie-Louise Ekman och Svenska Filminstitutets dåvarande vd Jörn Donner. Med andra ord så kommer besökare få se arbetsprocessen bakom filmer som "Moderna människor" och "Fadern, Sonen och Den helige Anden..." med Ernst-Hugo Järegård i huvudrollen på nära håll. Just filmdelen på utställningen har bara visats en gång tidigare, i Gävle konstcentrum, och tagits fram av filmbolaget Hinden.
– Det här är en utställning som kräver tid då den innehåller så mycket, konstaterar Anna-Karin Larsson.
Anna-Karin Larsson berättar också att hon länge velat få Marie-Louise Ekmans verk till Skellefteå.
– Därför känns det extra roligt att det blev så och att vi även lyckats få hit en sådan här utställning, som inte är producerad för att gå på turné.