Någon sådan blev det tyvärr inte, istället fick vi efter spelmässan se Nintendo Switch OLED; en lätt uppiffad modell som stoltserar med OLED-skärm, ökat internt lagringsutrymme, en LAN-port och… ja, det var väl ungefär allt. Inte riktigt så ”pro” som många hade önskat.
Lite förvånande var det istället Valve, utvecklare av klassiska spel som ”Half-Life” och ägare av distributionsplattformen Steam, som kort efter Nintendos avtäckande överraskade med att utannonsera sin egen portabla ”pro”-konsol: Steam Deck. En enhet som till utseendet påminner en hel del om Nintendo Switch men som i praktiken är mer av en bärbar spel-PC. Under huven hittar vi Linux-baserade Steam OS 3.0 som optimerats för Windows-anpassade titlar och portabelt spelande. Steam Deck stödjer både chatt, notifikationer och molnsparning – precis som Steam på stationära datorer. Det är även möjligt att strömma spel via Remote Play.
Jag är onekligen nyfiken på Valves konsol. Att lira moderna PC-spel på en bärbar enhet i samma formpaket som en Nintendo Switch vore väldigt smidigt, särskilt som nybliven småbarnsförälder. Men det finns några reservationer:
Vikten på 669 gram gör Steam Deck betydligt tyngre än Nintendo Switch, där standardmodellen från 2019 väger in på 399 gram. Hur bekväm känns den att hålla, särskilt under lite längre spelsessioner?
Steam Deck är inte bara tyngre, den är större också. Hur ergonomisk är den och hur bra känns knapplaceringarna?
Hur länge kommer den att klara av att driva nya spel? Moderna, grafiktunga titlar som ”Doom Eternal” och ”Control” ser ut att flyta på riktigt bra att döma av förhandstester men hur väl står sig konsolen om två-tre år? Med en prislapp på upp till 7000 kronor vore det trist om den känns utdaterad så snart.
Det har redan rapporterats om att vissa titlar såsom ”Destiny 2”, ”Apex Legends” och ”PUBG” inte fungerar på Steam Deck. Anledningen verkar vara fusk-förebyggande mjukvara i spelen som inte är kompatibel med Steam OS. Frågan är om den här sortens problem kommer vara återkommande?
Steam Deck-leveranserna drar igång i december i år. Tills dess hoppas jag att vi fått lite mer klarhet i åtminstone några av frågorna ovan. Jag håller tummarna att det blir bra, för Nintendo kan definitivt behöva lite mer konkurrens i det bärbara spel-segmentet.