"Dirty evidence" kallar han sin utstĂ€llning. Som besökare trĂ€der man in i ett skumrask â bara konsten lyser.
Lawrence Abu Hamdan Àr inte bara en samhÀllsengagerad och Turnerprisbelönad konstnÀr. Han Àr ocksÄ ljudanalytiker med en doktorsgrad i juridisk lingvistik. Men framför allt Àr han en skicklig lyssnare. I egenskap av allt detta blev han ocksÄ engagerad som expert nÀr Amnesty International gjorde sin utredning om Saydnaya-fÀngelset (eller Sednaya) i Syrien. HÀr har tusentals oppositionella till den syriska regimen fÀngslats och avrÀttats, enligt Amnestys rapport frÄn 2016. Utanför fÀngelset finns till och med ett krematorium visar amerikanska satellitbilder.
ââDen sommaren var Daesh och IS de stora nyheterna. Inte för att förminska vad de gjorde men det som samtidigt hĂ€nde hĂ€r skedde i tystnadâ om man rĂ€knar försiktigt har 17 000 personer dött i det hĂ€r fĂ€ngelset, sĂ€ger Abu Hamdan.
Stor ljudkÀnslighet
De fÄ fÄngar som kommit dÀrifrÄn med livet i behÄll Àr den enda kÀllan till vad som hÀnder dÀr. FÄngarna hÄlls för det mesta i mörker och utvecklar just dÀrför en stor kÀnslighet för ljud, konstaterar Abu Hamdan som tillsammans med arkitekterna i researchgruppen "Forensic Architecture" intervjuade "öronvittnen" för Amnestys rÀkning. Att vittna blev för de frigivna fÄngarna lika viktigt som att Àta, framhÄller Abu Hamdan.
ââDe verk jag gjort efter det reflekterar pĂ„ sĂ€tt och vis det som dessa mĂ€nniskor lĂ€rde mig.
I installationen "Saydnaya" illustrerar han fotografiskt hur ljudnivÄn pÄ fÄngarnas viskningar gick ner efter 2011, dÄ fÀngelset blev en plats uteslutande för regimkritiker.
ââ2011 blev det en vĂ€ldigt brutal plats, jag letade efter vĂ€gar att förstĂ„ det hĂ€r, och en av dem var hur nivĂ„n pĂ„ talet sjönk. Den hĂ€r tystnaden framstod för mig som en ökning av vĂ„ld, brutalitet och död. Men hur presenterar man tystnad som bevis? Det finns inte en domstol i vĂ€rlden som skulle acceptera det. Var hör tystnaden som bevis hemma? Jo, i konsten.
Egen verktygslÄda
Som utredare försökte han framkalla de ljud som fÄngarna vittnade om. Till hjÀlp hade han BBC:s och Warner Brothers alla ljudeffekter, men ÀndÄ hamnade han ofta fel. EfterÄt byggde han upp sin egen verktygslÄda för ljud, nu en installation pÄ Bonniers konsthall dÀr han ocksÄ Äterger delar av vittnesmÄl som sÀllan blir hörda.
ââOfta sade man "det lĂ€t inte som" det eller det. Till slut förstod jag att det hĂ€r var ett slags kritik av filmljud. Filmen har definierat hur vi tĂ€nker pĂ„ vĂ„ld, sĂ„ nĂ€r vi hör nĂ„got pĂ„ riktigt blir det första vi tĂ€nker att det inte lĂ„ter som pĂ„ tv.
Förutom den tekniska expertisen behövde Amnesty ocksÄ en person som förstod att vittnesmÄl som "det lÀt som hÄrt bröd som ramlade i marken" kommer frÄn en fÄnge som hör sin egen hunger.
ââAtt lyssna till det sĂ€tt som folk lyssnar pĂ„ blir ett slag bevis i sig sjĂ€lv, ett smutsigt bevis.