"Havet" pÄ Kalmar konstmuseum, till 26/09
Elva samtida konstnĂ€rer, plus nĂ„gra ur museets egna samlingar, tar sig pĂ„ olika sĂ€tt an havet. Birgitta Silfverhielm hyllar sin tidigare segelbĂ„t SlĂ€ndan, medan Filippa Arrias spĂ„rar familjens historia i stora oljemĂ„lningar som "Les Antilles â les Ăźles inutiles (Antillerna, öarna, de oanvĂ€ndbara).
Marjolijn Dijkman och Toril Johannessen lÄter konstpubliken möta en annars osynlig vÀrld av alger och mikroorganismer, avgörande för jordens ekosystem, i videoverket "Reclaiming vision", dÀr vetenskaplig forskning möter konstnÀrlig gestaltning.
HÀr finns Àven Cecilia Mellbergs film "Havet Àr", ett slags meditation över vÄgorna och livet.
Andreas Eriksson, "VĂ€vnader â skisser" pĂ„ Skissernas museum i Lund, till 10/10
Andreas Erikssons vÀvda gobelÀnger skulle stÀllas ut i London vÄren 2020. Fem vÀvare plus han sjÀlv hade jobbat i tvÄ Är och lagt ner drygt 13 000 timmars arbete för att vÀva de stora gobelÀngerna i oblekt lingarn, vars fÀrg beror pÄ den jord linet odlats i. En timme före invigningen avblÄstes utstÀllningen pÄ grund av pandemin. I stÀllet visades den först pÄ Akvarellmuseet i SkÀrhamn och nu pÄ Skissernas museum i Lund. HÀr Àr utgÄngspunkten just skisserna och sjÀlva arbetsprocessen.
Andreas Eriksson representerade Sverige pÄ Venedigbiennalen 2011 och Àr kanske mest kÀnd för sina stora mÄlningar med motiv hÀmtade frÄn naturen. NaturmÄlare kallar han sig bara motvilligt. Han tittar pÄ fÀrger och strukturer och ser naturen som ett slags visuellt bibliotek. I Lund visas Àven delar av mÄlningar som han sjÀlv har refuserat. Han har helt enkelt klippt ut och sparat de bitar som han gillar.
Zineb Sedira, "Standing here wondering which way to go" pÄ Bildmuseet i UmeÄ, 19/6 till 24/10
Den Londonbaserade franskalgeriska konstnÀren Zineb Sedira representerar Frankrike pÄ nÀsta Venedigbiennal. Men först Äterkommer hon till Bildmuseet i UmeÄ, dÀr hon presenterades stort för drygt tio Är sedan.
Sommarens utstÀllning tar avstamp i familjens historia och i Alger pÄ 1960-talet, dÄ samlingsplats för frihetskÀmpande organisationer. Zineb Sedira har gjort en kopia av sitt eget vardagsrum, vars inredningsdetaljer, böcker och skivomslag gÄr att hÀrleda till denna rörelse. UtstÀllningens titel, "Standing here wondering which way to go", Àr lÄnad frÄn en gospel.
"As times goes by" pĂ„ Alma Löv i Ăstra Ămtevik, 19/6 till 29/8
Tid Àr ett tema i sommarens samlingsutstÀllning pÄ Alma Löv i VÀrmland. UtstÀllningen Àr inte tÀnkt som en kommentar till pandemin, skriver arrangörerna, som ÀndÄ framhÄller att pandemin har framkallat en kÀnsla av desorientering och förvirring, orsakad av att framtiden Àr oviss.
Ett av de verk som visas, "Meeting of minds", Àr ocksÄ ett inspelat Zoom-möte mellan en grupp konstnÀrer som beskriver sina upplevelser av hur tiden har förÀndrats under det senaste Äret.
Ă sa KalmĂ©r och Jörgen Hjerdts projekt "Ărr" handlar i stĂ€llet om kroppens förĂ€ndringar och om bröstcancer.
Kent Wisitis "Heja samtiden!" pÄ Magasinet i Falun, 3/7 till 22/8
PrÀsten och satirtecknaren Kent Wisti har meddelat att han tÀnker sluta göra sina satiriska samtidskommentarer dÄ hans 50-Ärsdag infaller i höst. Magasinet i Falun tar honom pÄ orden och ser till att visa en stor samlingsutstÀllning av hans gulfÀrgade bilder som publiceras i Dagens Nyheter varje söndag. Under juli och augusti visas samtidigt mÄlningar av Kent Wisti i Kristine kyrka i Falun.
"Jord" pÄ Havremagasinet i Boden, till 26/9
Jorden som vi brukar, odlar och saboterar Àr temat för de konstnÀrer som medverkar i sommarens stora utstÀllning pÄ Havremagasinet. Bland annat visas Agneta Anderssons bearbetning av flytten av staden Kiruna.
HÀr finns ocksÄ Norrakollektivets konstnÀrliga undersökning av koppargruvan Aitik i GÀllivare. Med hjÀlp av fotografier, video och skulpturer undersöker de landets största dagbrott. "En plats försvinnande" kallar de sitt verk.
Lynette Yiadom-Boakyes "Att flyga i förbund med natten" pÄ Moderna museet i Stockholm, 3/7 till 19/9
Den brittiska konstnÀren Lynette Yiadom-Boakye mÄlar portrÀtt av fiktiva personer. Hon skapar dem utifrÄn bilder eller sin egen fantasi, i mÄlningar som vÀcker frÄgor om identitet och representation. Moderna museet visar hennes första stora retrospektiv, som kommer direkt frÄn Tate Britain och omfattar ett 80-tal mÄlningar.
ââMĂ€nniskor frestas att politisera det faktum att jag mĂ„lar svarta personer, och komplexiteten i det Ă€r en avgörande del av mitt arbete. Men min utgĂ„ngspunkt Ă€r alltid mĂ„leriets eget sprĂ„k och hur det relaterar till föremĂ„let, har hon sjĂ€lv sagt till konstkritikern Hans Ulrich Obrist i en intervju i Kaleidoscope.
Göteborgs internationella konstbiennal "The ghost ship and the sea change" del 1, till 22/8
Liksom biennalen 2019 tar Àven Ärets upplaga avstamp i Göteborgs koloniala förflutna och i platsen som en gÄng kallades Franska tomten (i dag Packhusplatsen), som svenskarna i slutet av 1700-talet bytte bort mot ön Saint-Barthélemy i VÀstindien. Tanken Àr att biennalen dels ska spegla det förflutna i samtiden, dels Göteborgs hamn i andra delar av vÀrlden.
Bland konstnÀrerna finns exempelvis tyska Susanne Kriemann, som undersöker klimatförÀndringar och miljöförstöring i sydostasiatiska mangroveskogar.
BorÄs konstbiennal: "Deep listening for longing", till 26/9
Precis som Göteborg firar Àven BorÄs 400-Ärsjubileum. Den tidigare skulpturbiennalen har dÀrför gjorts om till BorÄs Art Biennal, vars konst visas bÄde ute i staden samt pÄ BorÄs konstmuseum och pÄ Textilmuseet.
Verk av 25 svenska och internationella konstnÀrer ingÄr, dÀribland Jacqueline Hoà ng Nguyens ljudinstallation "For an epidemic resistance". Nguyen utgÄr frÄn en skrattepidemi som spred sig frÄn en missionsskola för flickor i nuvarande Tanzania 1962. Hon gestaltar skratt som inte nödvÀndigtvis handlar om glÀdje.