PÄ övervÄningen i förÀldrarnas hus i Myckle har Emelie sin ateljé. Tavlorna Àr noggrannt sorterade och hon har ett skÄp dÀr hon bevarar alla akvarellmÄlningar. Penslar, spatlar och fÀrger hÀnger prydligt lÀngs vÀggen.
Sedan finns det ocksĂ„ hĂ€star â överallt.
â Jag mĂ„lar nĂ€stan uteslutande hĂ€stmotiv. Det blir bara sĂ„. HĂ€starna Ă€r precis som konsten en stor del av mitt liv, sĂ„ det kommer naturligt, sĂ€ger hon.
NÀr Emelie bestÀmde sig för att ta sitt konstnÀrskap pÄ lite större allvar sÄ sökte hon in pÄ Solviks folkhögskolas konstlinje. Nu Àr hon inne pÄ det andra och sista Äret.
â Det var ett sĂ„ bra beslut, jag har utvecklats och lĂ€rt mig jĂ€ttemycket sen jag började dĂ€r. Till exempel sĂ„ har jag mycket bĂ€ttre materialkunskap eftersom man fĂ„r prova pĂ„ olika material och djupdyka i ett Ă„t gĂ„ngen, sĂ€ger hon.
Hon tyckte sjÀlv att hon hade fastnat lite i vanor och vÄgade inte bryta sig loss.
â Jag mĂ„lade oftast i akvarell men tyckte inte att jag bemĂ€strade det helt och hĂ„llet. Det Ă€r sĂ„ dyrt att köpa material som man inte vet om man kommer att vara bra pĂ„, sĂ„ det Ă€r svĂ„rt att byta. De bidragen som jag skickat in till Liljevalchs Ă€r mĂ„lade i flytande tusch, vilket Ă€r ett material som jag lĂ€rde mig pĂ„ skolan, sĂ€ger hon.
Det Àr totalt fyra mÄlningar av Emelie som alltsÄ kommer att hÀnga pÄ den Ärliga vÄrsalongen pÄ Liljevalchs konsthall i Stockholm. Samtliga bestÄr av hÀstmotiv, men Emelie har nÀrmat sig motivet lite annorlunda denna gÄng.
â De Ă€r mer fragmentariska och alla Ă€r nĂ€rbilder. Det kanske Ă€r en stigbygel eller ett öga eller nĂ„gon annan detalj som jag har fokuserat pĂ„. Det hĂ€nder liksom nĂ„got nĂ€r man gĂ„r sĂ„ nĂ€ra och fokuserar pĂ„ fĂ„ detaljer, sĂ€ger hon.
Och mycket riktigt. Den svarta tuschen skapar en dramatisk och mĂ„lerisk effekt. MĂ„lningarna Ă€r detaljrika men ger samtidigt ett grafiskt abstrakt intryck â trots att de Ă€r förestĂ€llande.
â Jag har ocksĂ„ anvĂ€nt mig av andra material sĂ„ som plast för att skapa mönster, eller sĂ„ har jag ristat med kniv för att fĂ„ struktur i tyglar och remmar, sĂ€ger hon.
Att söka in till den stora konstutstÀllningen var egentligen inte planen. Hon menar sjÀlv att hon inte visste sÄ mycket om vÄrsalongen innan hon sökte.
â Det var en vĂ€n till mig som peppade och stöttade mig till att söka. Jag har ju bestĂ€mt mig för att försöka visa upp min konst mer och sökte och kom med pĂ„ höstsalongen hĂ€r pĂ„ NordanĂ„, vilket var jĂ€ttekul. SĂ„ jag tĂ€nkte att man kan ju alltid söka, men jag hade aldrig kunnat tro att jag skulle komma med, sĂ€ger hon.
Emelie kom inte heller bara med i vĂ„rsalongen â samtliga fyra verk som hon sökte med kom med.
â Det kĂ€nns verkligen otroligt kul, det Ă€r ju en stor bekrĂ€ftelse, sĂ€ger hon.
Nu vÀntar bara att Äka ner till Stockholm för att överlÀmna verken till Liljevalchs. Sedan blir det en exklusiv vernissage tillsammans med de andra konstnÀrerna dagen innan öppningen.
â Jag tror dock inte att jag har förstĂ„tt hur stort det hĂ€r Ă€r, sĂ€ger hon.
Framöver sÄ vÀntar Àven en produktiv tid för Emelie.
â Jag kommer att stĂ€lla ut pĂ„ skolans vĂ„rsalong och sedan vĂ€ntar en utstĂ€llning hĂ€r pĂ„ gĂ„rden dĂ„ vi har sommarcafĂ©, sĂ€ger hon.
Emelies fyra verk gÄr att skÄda pÄ Liljevalchs vÄrsalong mellan den 4 februari till den 10 april.