ââNu lĂ€mnar USA och de allierade landet Ă„t talibanerna. NĂ€r Amin var liten sĂ„ var det Sovjet som lĂ€mnade landet Ă„t Mujahedin. Historien upprepar sig men Amin sade "alla borde ha sett det hĂ€r komma", sĂ€ger filmaren Jonas Poher Rasmussen.
"Amin", som har animerats och anonymiserats i dokumentÀren "Flykt" Àr idag 36 Är. I filmen "Flykt" berÀttar han om hur han flydde frÄn inbördeskriget i hemlandet Afghanistan i slutet pÄ 80-talet, hamnade i Moskva och genom mÀnniskosmugglare slutligen landade i Danmark.
Han hamnade hos en fosterfamilj i en liten dansk smÄstad efter fem Är pÄ flykt och dÀr trÀffade han Jonas Poher Rasmussen som dÄ var 15 Är och bodde runt knuten.
ââJag tĂ€nkte inte pĂ„ att göra en film dĂ„, men nyfikenheten pĂ„ honom började dĂ„. NĂ€r jag frĂ„gade honom var han kom ifrĂ„n och varför han kommit sade han alltid att han inte ville prata om det. Sedan började jag jobba med radiodokumentĂ€rer och frĂ„gade om jag fick göra en om honom, men han var inte redo förrĂ€n senare.
Behövde konfrontera minnena
Amin valde till slut att berÀtta sin livshistoria. Enligt Rasmussen berodde det pÄ att hans pojkvÀn ville gifta sig och flytta ihop och Amin kÀnde att han behövde konfrontera sina minnen för att kunna ta nÀsta steg i livet.
ââHan kĂ€nde nog att "om jag ska göra det hĂ€r mĂ„ste jag berĂ€tta min historia först".
Filmen som har tagit Ätta Är att fÀrdigstÀlla pendlar mellan intervjuer med Amin i nutid, till tillbakablickar pÄ hans flykt. Det Àr mörka minnen. Amins pappa blir bortförd av polisen i Kabul för att aldrig ÄtervÀnda. Resten av familjen hamnar i Sovjet precis efter kommunismens fall. Allt Àr fattigt, korrupt och vÄldsamt.
Amin vÀljer att hÄlla sin homosexualitet hemlig av rÀdsla för att förlora sin familj.
ââDet Ă€r en universell berĂ€ttelse. Vi mĂ„ste möta de problem vi har och lĂ€ra oss att leva med allt vi bĂ€r inom oss. För Amin var det dels hans sexualitet men ocksĂ„ hans förflutna, som han kĂ€nde att han inte kunde leva med i mĂ„nga Ă„r. Jag tror att mĂ„nga mĂ€nniskor kan relatera till det, de har delar av sitt liv som de har svĂ„rt att acceptera.
Skulle kÀnnas autentisk
Jonas Poher Rasmussen var noga med att animationsstilen skulle kÀnnas autentisk och realistisk och utgick frÄn arkivbilder frÄn Afghanistan pÄ 80-talet och Moskva pÄ 90-talet.
ââVi ville inte heller att personerna skulle ha stora ögon som med Pixar eller Disney. Det skulle kĂ€nnas mĂ€nskligt, sĂ€ger Poher Rasmussen. Han lĂ€t ocksĂ„ vissa minnen skildras i en mer abstrakt animationsstil.
ââEn del saker kunde vara extra svĂ„ra att prata om, dĂ„ kunde vi anvĂ€nda en animationsstil som var mer uttrycksfull och nĂ€stan surrealistisk. Ofta handlar det om ett barns kĂ€nslor och en vuxen man som minns dem. Det finns sĂ„ mĂ„nga lager att se det genom att allt blir förvrĂ€ngt och mer som en mardröm.
Uppskruvat tonlÀge
Trots det uppskruvade tonlÀget i flyktingdebatten bÄde i Sverige och Danmark sÀger Jonas Poher Rasmussen att han inte vill peka ut nÄgon eller prata om politik.
ââSĂ„ fort man pratar politik börjar man prata om system, men det som hĂ€nder i Afghanistan nu Ă€r en humanitĂ€r katastrof. Det klart att vi kan stĂ€nga grĂ€nserna men det fĂ„r inte krisen att försvinna.
TT: Tror du att filmen kan fÄ folk att bÀttre förstÄ vad flyktingar gÄr igenom?
ââJag hoppas att folk kan relatera. Visst Ă€r Amin en flykting men för mig Ă€r det frĂ€mst en berĂ€ttelse om min vĂ€n. Det handlar om att hitta ett hem dĂ€r du kan vara den du Ă€r. Amin Ă€r traumatiserad av sitt förflutna som flykting men mĂ€nniskor kan vara traumatiserade av sĂ„ mĂ„nga anledningar. Att bĂ€ra runt pĂ„ nĂ„got som du har svĂ„rt att knyta an till Ă€r nĂ„got mĂ„nga kan relatera till.