Det sĂ€gs att man inte kan förĂ€ndra nĂ„gon förutom sig sjĂ€lv. Det Ă€r sĂ€kert sant. Men att vissa mĂ€nskliga möten kan betyda enormt mycket â och i förlĂ€ngningen leda till fantastiska förĂ€ndringar för de inblandade â blir tydligt i den hĂ€r filmen.
Den tar visserligen avstamp i en nÀstan klassisk heist-stÀmning nÀr tvÄ konstverk försvinner en bister natt i Oslo. Den bestulna konstnÀren, Barbora Kysilkova, fÄr tillgÄng till övervakningsfilmer som tydligt visar hur tvÄ tjuvar bryter sig in i ett galleri och plockar med sig tvÄ stora dukar.
Det Ă€r inte svĂ„rt för polisen att hitta tjuvarna. Det visar sig vara tvĂ„ pĂ„tĂ€nda knarkare som senare knappt verkar minnas nĂ„gonting av hĂ€ndelsen â Ă€n mindre vad som hĂ€nde med bytet. Vid rĂ€ttegĂ„ngen tar Barbora tillfĂ€llet i akt att nĂ€rma sig en av de Ă„talade, Karl-Bertil.
Hon sÀger att hon vill mÄla honom och det Àr med hjÀrtat i halsgropen man spÀnt följer deras första trevande möten.
Regissören Benjamin Ree har filmat duon under fyra Ärs tid. Barboras konst blir en naturlig del av handlingen och resultatet kan inte beskrivas som annat Àn smÄtt sensationellt. "The painter and the thief" ruckar pÄ ens invanda förestÀllningar om vad bÄde en konstnÀr och en tjuv kan vara och pÄminner effektivt om hur lÄngt man kan komma med lite empati och nyfikenhet.
Genom att dĂ„ och dĂ„ vĂ€nda pĂ„ perspektiven â ömsom berĂ€ttas historien genom Barboras ögon, ömsom genom Karl-Bertils â skapas ocksĂ„ en intressant dynamik.
Visserligen Àr den ena en heroinist och den andra pÄ ytan en framgÄngsrik konstnÀr. Men de bÀr bÄda pÄ stora sÄr frÄn barndomen och pÄ vÀgen blir det tydligt hur deras inre, smÄ sorgsna barn snabbt lyckas identifiera och förstÄ varandra. De ger sig ut pÄ en gemensam och individuell terapeutisk resa och slutet blir sÄ hjÀrtevÀrmande att man ÄterfÄr tron pÄ mÀnskligheten.