Att hyra nÄgon annans hem har verkat dumdristigt sedan Liam Neeson 2008 spelade farsan till dottern som blev "Taken" i en semesterlÀgenhet i Paris.
I "The rental" gör tvÄ par misstaget igen. Charlie (Dan Stevens) har ett vÀlbetalt kontorsjobb och Àr ihop med hurtiga Michelle (Alison Brie). Men Charlie har ocksÄ en lite för myspysig arbetsrelation till Mina, som dessutom rÄkar vara ihop med hans app-taxi-körande brorsa Josh. Tillsammans hyr de fyra ett hus vid kusten, med jacuzzi och allt, för en helg av avslappning, ecstasy och vandring.
De lyckas förstÄs klanta sig redan innan de blir föremÄl för anonyma sadister.
NĂ€r Charlie och Mina blir ensamma en kvĂ€ll leder det ena till det andra. Michelle anar inget förrĂ€n det uppdagas att hennes kille har en historia som player. Snart upptĂ€cker ocksĂ„ Charlie och Mina att huset har installerat kameror i duschen. Vem Ă€r det som övervakar dem och varför? FrĂ„gorna hĂ€nger kvar i luften efter filmens eftertexter och det Ă€r inte en spoiler utan ren konsumentupplysning. Ăppna slut kan förstĂ„s vara konstnĂ€rligt intressanta om de lĂ€mnar nĂ„gonting för publiken att spekulera kring. Men nej. Dave (lillebror till James) Franco ger inte publiken sĂ„ mycket som en ledtrĂ„d. Allt detta Ă€r förstĂ„s sekundĂ€rt dĂ„ "The rental" saknar de tvĂ„ viktigaste bitarna för en lyckad heminvasionsthriller: spektakulĂ€ra mord (hĂ€r upprepas hammare i skallen och sen Ă€r det godnatt) och lĂ€skiga masker. I stĂ€llet för lamm och vargmasker (som i "You're next") eller uttryckslösa clownansikten ("The purge") har de maskerade mördarna i "The rental" nĂ„gon form av generiskt gubbplyte i gummi som varken skrĂ€mmer eller utmanar.
Det enda som slaktas ordentligt i "The rental" Àr slutet. Det kommer provocerande abrupt, som om jag vÀntat pÄ att nÄgot ska hÀnda i 90 minuter nÀr det plötsligt redan Àr över. Jag antar att just den delen Àr lite som pÄ semester.