Allt Ă€r sig likt i kulturministerns arbetsrum â bara ministern Ă€r ny. Annars har Jeanette Gustafsdotter fria hĂ€nder att göra rummet till sitt eget, Ă€ndra möblemanget och byta ut konsten pĂ„ vĂ€ggarna i rummet i Kulturdepartementets lokaler pĂ„ Drottninggatan i Stockholm. Men den första mĂ„naden pĂ„ posten har annat prioriterats.
ââVi befinner oss fortsatt i en pandemi, varenda minut mĂ„ste gĂ„ Ă„t till Ă„tgĂ€rder för kulturen, och andra omrĂ„den. Dessutom Ă€r verken som hĂ€nger hĂ€r inköpta under pandemin för att stötta konstnĂ€rer. Det kĂ€nns bra att de hĂ€nger hĂ€r, sĂ€ger hon.
Kulturens Äterstart ser i dagslÀget ut att dröja ytterligare, det som annonserades som Äterstartsstöd har fÄtt byta namn till krisstöd och extra pengar har fÄtt skjutas till igen, men Jeanette Gustafsdotter hoppas att stöden snart ska kunna byta etikett.
Kultur till hela landet
Vad hÀnger dÄ pÄ vÀggarna? Jeanette Gustafsdotter fÄr ta fram en fusklapp. Med tiden lÀr hon dock bli mer Àn bekant med rummets konst, sÀrskilt eftersom den socialdemokratiska kulturministern siktar pÄ att bli kvar lÀngre Àn till nÀsta val.
ââJag tror att framtidens stora utmaningar kommer att vara desamma som i dag, att fĂ„ ut kulturen till hela Sverige och att visa pĂ„ dess betydelse i samhĂ€llet. Det hĂ€r Ă€r diskussioner som aldrig tar slut, debatter som man aldrig fĂ„r tröttna pĂ„ att ta.
Att man ska ha rÀtt till kultur oavsett var man bor Àr en av hennes hjÀrtefrÄgor. Jeanette Gustafsdotter vet vad hon pratar om, sÀger hon. Ministern Àr uppvÀxt i Furulund, ett litet samhÀlle utanför Lund, dÀr biblioteket var kulturens fyrbÄk för henne.
ââJag tĂ€nker pĂ„ mina egna barn som har vĂ€xt upp i Stockholm, vilka möjligheter de har haft. Jag tror att det har format mig att vĂ€xa upp i ett mindre samhĂ€lle.
Jeanette Gustafsdotter har Àven formats av sina förÀldrar, bÄda tvÄ födda pÄ 1920-talet och en generation Àldre Àn hennes kompisars förÀldrar. Hennes pappa var faktor pÄ ett tryckeri och mamma var hela sitt yrkesliv trogen det som dÄ hette Televerket.
ââDe fick börja jobba nĂ€r de var 13 Ă„r, fast de kanske velat studera vidare. Samtidigt fick de förmĂ„nen att leva i ett samhĂ€lle som öppnade upp, dĂ€r vi i Sverige fick det vĂ€ldigt bra. Det var mamma och pappa som gjorde att jag blev socialdemokrat.
Ăppen för kritik
Jeanette Gustafsdotter hamnade i hetluften och fick kritik redan sin första vecka som minister, dÄ ett uttalande om musik och kriminalitet tolkades som om hon ville utreda kopplingen mellan gangsterrap och gÀngkriminalitet. Hur tÀnkte hon dÀr?
ââJag tĂ€nkte det jag sa, att vi ska följa med i debatten. Men att vi skulle utreda musiken? Aldrig. Det finns inte i min sinnesvĂ€rld. Om nĂ„gonting leder till brott, oavsett vad, dĂ„ har vi ett rĂ€ttssamhĂ€lle vars uppgift det Ă€r att ta hand om det.
Hon Àr inte rÀdd för kritik. Skulle företrÀdaren Amanda Linds kanske mest högljudda kritiker Jonas Gardell eller nÄgon annan kulturdebattör anse att Jeanette Gustafsdotter har gjort fel, dÄ hoppas hon ocksÄ att hon fÄr höra det.
ââHur ska jag annars lĂ€ra mig att göra rĂ€tt? Om jag har gjort fel, och det ligger nĂ„got i det, dĂ„ ska jag bemöta det pĂ„ bĂ€sta sĂ€tt. Annars kanske jag fĂ„r sĂ€ga tvĂ€rtom.
ââJonas Gardell var förresten klasspappa i samma klass som jag var klassmamma.
Hela folkets kulturminister
Allt Ă€r sig likt i kulturministers arbetsrum â bara bördan pĂ„ skrivbordet Ă€r ny. Kaffekoppen Ă€r ny i rummet den ocksĂ„, den med trycket "Bibliotek" och ett hjĂ€rta. Hon har haft den i nĂ€rmare tio Ă„r och den har följt med henne pĂ„ varje jobb som hon har haft under tiden.
Jeanette Gustafsdotter sÀger sig gilla skrivbordsarbete, att nörda ned sig i en tung rapport, men hon gillar ocksÄ att gÄ pÄ bio, teater och konserter. Som kulturminister tror hon sig kunna representera alla i hela landet, Ätminstone lite grann.
ââJag tycker om bĂ„de dansband och opera, och jag lĂ€ser kioskvĂ€ltare sĂ„vĂ€l som tunga Nobelpristagare, och jag grĂ€t nĂ€r jag sĂ„g den nya "Utvandrarna" pĂ„ bio. Det egna kulturintresset Ă€r vĂ€ldigt brett, sĂ„ för mig kĂ€nns det lĂ€tt att företrĂ€da alla.