För första gĂ„ngen visas ett 20-tal av hennes verk samlat i utstĂ€llningen âFrutti di Mareâ pĂ„ Malmö konsthall.
Vad du fĂ„r uppleva beror pĂ„ vilken dag du kommer hit under utstĂ€llningsperioden, för det hĂ€r Ă€r en utstĂ€llning som förvandlas under resans gĂ„ng. Hon liknar utstĂ€llningen vid en pizza â hĂ€r ligger verk frĂ„n de senaste tio Ă„ren utspridda pĂ„ ytan, redo att grĂ€ddas upp igen till en ny anrĂ€ttning.
ââVerk kommer att vara vilande, vĂ€ntande, i full blom eller döda, vissna och utslagna. Egentligen Ă€r det inget annat Ă€n en beskrivning av livet sjĂ€lvt, sĂ€ger konsthallschef Mats Stjernstedt.
Konsthallsbesökarna bjuds in till juicebar, teater och performance, men hÀr finns ocksÄ skulpturer, installationer och video.
En blyg person
Ingela Ihrman beskriver sig som en blyg person som samtidigt Àlskar att kommunicera med publiken. I handgjorda kostymer blir hon till en födande utterhona, ett fikon som delar sig eller en lÀsande jÀttemussla.
â Det Ă€r kittlande och förtjusande att vara inneslutet i nĂ„got â att de inte ser mig, men ser mig Ă€ndĂ„.
Ett grundlÀggande tema i allt hon gör Àr vÄrt förhÄllande till naturen. Hon sÀger sjÀlv "den sÄ kallade naturen".
ââJag sĂ€ger sĂ„ för att naturen Ă€r nĂ„got som har uppstĂ„tt för att mĂ€nniskan har behövt sĂ€rskilja sig frĂ„n allting annat. Och dĂ„ uppfann vi begreppet naturen. Vi Ă€r en del av nĂ„gonting som Ă€r allt, men vi har bestĂ€mt oss för att dela pĂ„ oss och allt annat.
ââJag tycker att det finns anledning att pĂ„minna om att det dĂ€r Ă€r nĂ„got pĂ„hittat.
"Det inre havet"
TvÀrs genom konsthallen gÄr en smal spÄng som leder till "Det inre havet".
Titeln anspelar pÄ att vi alla bÀr urhavet inom oss: VÀtskan som omsluter mogna Àggceller i alla landlevande organismer har samma salthalt som urhavet en gÄng hade nÀr livet uppstod.
ââĂn i dag bĂ€r vi med oss det första livets vatten i vĂ„ra kroppar. Jag tyckte att det hade en poetisk potential, sĂ€ger Ingela Ihrman.
I performanceverket "Passionsblomman" spinner hon vidare pÄ just detta. Hon iscensÀtter blommans knoppning, blomning och pollinering. Blomman avger nektar, hÀr i form av passionslÀsk, som fÄr representera passionsblommans inre hav.
Publiken erbjuds sedan att agera bin genom att sörpla i sig lĂ€sken med sugrör â en komisk vĂ€ndning som Ă€r typisk för Ihrman.
Paddan kÀmpar pÄ
En annan del av konsthallen Àr omgjord till gymnastiksal och i en video fÄr vi följa en paddas mödosamma kravlande över bockar och plintar. HÀr ges ocksÄ i november performanceverket "Redskapsgymnastik", som utgÄr frÄn Ihrmans egna barndomsminnen. Hon har mÄnga gÄnger fÄtt bekrÀftat att de delas av andra.
ââFör mig blir det tydligt att paddan kĂ€nner sig fel. Men Ă€r det egentligen paddan eller gympasalsredskapen som Ă€r problemet hĂ€r? Man hamnar i de hĂ€r miljöerna som barn. Paddan vĂ€grar inte att göra det hĂ€r, den kĂ€mpar pĂ„, men jag hade uppskattat om den hade skitit i det dĂ€r och gjort nĂ„got annat.
Mats Stjernkvist uttrycker stor tillfredsstÀllelse över att Malmö konsthall nu kan sammanstÀlla Ingela Ihrmans arbete. Ambitionen Àr att visa ett sammanhang, en progression och vad som har hÀnt under tio Är.
ââDet Ă€r ett helt unikt konstnĂ€rskap, som med ansprĂ„kslösa medel lyckas röra vid vĂ„ra fundament som mĂ€nniskor. Jag vet ingen annan som gör det.