I vinter beslutas om landsbygden i Sverige ska stängas. En utredning om ny skatt för lastbilar väntas föreslå en avgift på 26 kronor per mil - en skattechock för allt boende och näringsliv i norra Sverige.
En utredning som ska presenteras den 9 december i år väntas föreslå en avståndsbaserad straffskatt på lastbilstransporter. Genom ett skattepåslag vill utredningen minska antalet lastbilar på våra vägar och det kommer säkert att lyckas eftersom man föreslår att det för stora lastbilar ska kosta 26 kronor extra per mil. Det blir i så fall en stor kostnadsökning för allt boende och näringsliv utanför storstadsområdena.
Även när man bor på landsbygden behöver man mat i butiken och bränsle på macken. Att flytta alla dessa transporter från lastbil till järnväg är inte möjligt så som järnvägen ser ut i norra Sverige, så den ökade fraktkostnaden kommer att avspeglas i priset. Den som till exempel köper en lastbilstransport tur och retur från Ikea i Umeå till hemmet Malå kommer att få betala en tusenlapp extra. Det blir utan tvekan en ytterligare spik i kistan för boende utanför de större städerna.
Allra värst drabbas det näringsliv på landsbygden som har mycket godstransporter, det vill säga industri, skogsbruk och lantbruk. Redan idag skapar avståndet en nackdel, men ifall detta avstånd dessutom beskattas blir konsekvensen kännbar för de flesta företag. Ytterligare jobb kommer att gå förlorade när produktionen tvingas flytta närmare kunderna i söder.
Förutsättningarna för att bo och verka i hela Sverige skulle försämras om förslaget införs så jag hoppas vi har en klok regering som efter den 9 december kastar förslaget i papperkorgen. Det är helt fel väg att gå att beskatta avstånd - vi behöver nämligen förslag på det motsatta. Vi behöver vägförstärkningar och införande av tyngre fordonsklasser. Dessutom måste vägverket ta sitt förnuft till fånga och ompröva sitt beslut om att hastigheten på våra 90-vägar ska sänkas till 80 km/h.