Kläder, kläder och åter kläder. På femtio år har vi tredubblat vår konsumtion av kläder per person. Men vad innehåller alla dessa kläder? Jo mestadels olja.
Huvuddelen av alla textilier är oljebaserad polyester och resterande del är bomull. Oljan måste bort, men faktum är att bomull inte är så mycket bättre ur miljösynpunkt. Bomullsproduktion kräver enorma mängder vatten och stora odlingsytor som tränger undan matproduktion. Bomullsodlingarna förbrukar även en stor del av världens alla bekämpningsmedel. För att tillverka den bomull som finns i ett par jeans behövs 10 000 liter vatten och två kilo kemikalier.
Världens befolkning förbrukar årligen mer än tio kilo textiler per person och med en globalt växande medelklass lär den siffran knappast minska. Men hur ska vi klä oss om vi vill bli av med olja och bomull? Visst kan minskad konsumtion och ökad återvinning reducera problemet, men hur vi än vänder rumpan så behövs produktion av nya klimatsmarta textilier. Tack och lov finns realistiska alternativ och de är inte längre bort än det du ser när du blickar ut genom ditt fönster. Allt som kan göras av olja kan nämligen göras av träd. Ett sådant klimatsmart exempel är viskos - en textil skön som bomull och vacker som siden.
Men framtidens kläder kan bli mer än klimatsmarta. Med ny teknik kan de att även bli smarta på andra sätt. Med hjälp av nanoteknik kan ytan på en i vanliga fall mörk jacka göras reflekterande i mörker eller så kan ett par byxor göras så att fläckar inte sugs in i tyget. Vi kan även förvänta oss att elektroniken flyttar in i våra kläder, till exempel kan tvättetiketten visa ifall det finns risk för svettlukt i skjortan. Faktum är att vi tvättar alldeles för mycket i onödan bara för att vara på den säkra sidan.
Men elektronik behöver inte vara kablar insydda i tyget utan de framtida textila fibrerna kan i sig utgöra elektroniken. Framtidens möjligheter är många. Det går att kombinera miljötänkande med satsningar på industri och eftersom vi har den förnybara råvaran växande runt våra knutar så har Sverige en möjlighet att återigen bli en stormakt inom textilindustrin.