Karriärcoachens logg: Del 93 - Filosofiskt återbruk
Det är egentligen inte mycket som är nytt. Vi packar om och anpassar till tidens format. Förklarar det annorlunda, använder samtida exempel. Lite som covers av gamla låtar, de är hits idag men få minns originalet från förr. Det är såklart inget fel i det, kanske snarare något bra? Generationer som för vidare berättelserna med nutidens moderna inramning.
En kille som brukar säga många kloka saker är Simon Sinek. Hans bok ”Starts With Why” med ”The Golden Circle” tog hela marknadsföringsvärlden med storm och det finns knappt någon organisation av rang som inte försökt hitta sitt ”why”, sitt varför man gör det man gör.
Med sitt ”why” säljer man inte en dator eller en motorcykel, man säljer en vision och vill du vara som oss så köper du vår produkt. Apple är ett exempel som brukar användas, Harley Davidsson ett annat. Med sin vision, sitt ”Why” skapar man sitt ”How” och ”What”. Exempel: ”Vi vill utmana status quo i allt vi gör. Tänka annorlunda.Våra produkter är användarvänliga, snyggt designade och lätta att jobba med. Nu råkar vi göra datorer. Vill du köpa en?” Klockrent.
Vi packar om och anpassar till tidens format
Aristoteles sa samma saker fast några år tidigare. Typ tvåtusen år tidigare. Då kallade han det för praktisk visdom eller phronesis. Redan i inledningen av hans bok Nicomachean Ethics skriver han att varje enskild människas ansträngningar syftar till ett större mål. Och om man har målet klart i sikte kommer man lättare att både söka och hitta de medel som hjälper en att nå sitt mål.
Så det är ju inget nytt i att vara tydlig med sitt ”Why” för att få följare och vinna hjärtan och det finns många exempel på gammal praktika som fått moderna kläder i någon form av filosofiskt återbruk. Men man minns sällan originalet.
Stefan Berg