Karriärcoachens logg: del 4.
Den som inte har ett mål kommer kanske ingenstans. Och utan mål i munnen har man ändå ingen chans. Den som bullrar lyckas bäst, i en värld där tomma tunnor skramlar mest.
Ditt uppdrag är att sälja en helt ny bilmodell. Du vill naturligtvis att alla ska köpa den och marknadsför alla de tekniska underverk som bilen är utrustad med för att alla ska hitta något intressant. 0,1 l/mil, dvd på alla platser, parkeringshjälp, fria ljudböcker, kaffekokare, luktisolerat bagageutrymme för hockeytrunkar … Alla hittar något som de bara måsteha.
Många vill skriva sitt CV på samma sätt. Man räknar upp allt man har gjort, allt man kan och allt man vill. På så sätt blir du bra för många – men inte bäst för någon. Hur många jobb vill du ha? De flesta nöjer sig med ett jobb och då gäller det att vara det bästa alternativet för just det jobbet och strunta i de andra.
Allt du skriver måste vara sant. Du kan inte hitta på saker för att framstå som mer lämplig. Det gynnar inte någon. Det du skriver ska också vara relevant för det jobbet du söker. Söker du ett butiksarbete är tio veckors praktik på Ica mer väsentligt än dina tio år som logoped och det krävs mod att utelämna meriter som bara stjäl ljus från det som är viktigt för jobbet. Lämna också allt som inte är intressant för mottagaren. Att du är en hängiven flugfiskare är högintressant för en annan flugfiskare. Helt ointressant för alla andra. Ta därför reda på så mycket som möjligt om den som ska läsa din ansökan. Detta är inte så svårt i en stad som Skellefteå.
Till sist: Skriv kort – bli läst. Arbetsgivare vill veta hur du kan lösa det problem de har i dag. Inte din livshistoria.
Stefan Berg
På så sätt blir du bra för många – men inte bäst för någon.