Fastnade i en diskussion på sociala medier för några dagar sen. Den handlade om telefonförsäljning. Flera av de som skrev inlägg hade "bra" tips om hur man blir av med de där irriterande typerna som ringer upp. Tonen i de flesta inläggen var negativ och det klankades ner på hela yrkeskåren. Men ett inlägg stack ut, hen protesterade och jag håller med.
Många av telefonförsäljarna är ungdomar som gör sin debut på arbetsmarknaden. De är människor som försöker göra sitt jobb och de förtjänar att mötas av respekt. Vi är vuxna och ska vara goda förebilder. Det är inte respektfullt att hitta på elaka strategier för att bli av med en telefonförsäljare. Visst finns det rötägg och oetisk telefonförsäljning. Och det är förfärligt när åldringar blir lurade. Men det är farligt att dra alla över en kam. Jag hoppas och tror att de allra flesta som säljer något via telefon ändå vill göra rätt. Och att de som luras är en minoritet i denna stora yrkeskår.
Hur skulle det se ut om vi bemötte all hemtjänstpersonal med elakheter bara för att några har agerat fel? Eller om vi misstänkte att alla busschaufförer är fulla för att någon kört berusad? Så skulle vi aldrig göra. Den tanken finns inte. Men det är på något vis okej att tycka illa om alla telefonförsäljare. Att slänga luren i örat. Att vara allmänt otrevlig. Och att spy galla över dem i alla möjliga och omöjliga situationer.
Du behöver inte vara otrevlig för att säga nej. Med ett vänligt "nej tack" eller "tack för att du ringde men jag är inte intresserad" kommer du långt. Bemöt andra som du vill bli bemött själv. Vad kan hända om du tackar nej och samtidigt låter glad? Ja, du kanske ger någon en bra dag och en känsla av att hen faktiskt gör ett bra jobb. Trots att du inte köper något. Det kan väl inte vara fel? Och om du vill slippa samtal av försäljare, anmäl dig till Nix-telefon. Det funkar faktiskt riktigt bra.
Lena Långdahl
Men det är på något vis okej att tycka illa om alla telefonförsäljare.