Karriärcoachens logg: del 10.
Det här är en bruksanvisning. Inta position.
Nummer 1: Se rätt ut, se smart ut, se kall ut.
Nummer 2: Ta för dig, ta sikte, nå toppen.
Nummer 3: Prestera, beräkna, förfalska.
Hur viktigt är det att ha ett bra cv? Svar: Det kan vara direkt avgörande och nästintill oväsentligt.
Att skriva sitt cv är en utmaning för många. Lika många är de förstå-sig-påare som tror sig veta exakt hur ett perfekt cv ser ut. Lyssna inte på dem. Och glöm allt du hittills fått dig förklarat om hur ett cv ska se ut. Det enda du måsteha med är kontaktuppgifter, annars blir det svårt att återkoppla. I övrigt är det fritt att författa efter eget huvud.
Tänk dig tanken att du får i uppdrag att sälja en sprillans ny modell av en mobiltelefon. Du ska forma marknadsföringen av detta ultramoderna och teknologiska underverk. Vilka vill du ska köpa denna telefon? Så många som möjligt, naturligtvis. Ju fler som köper telefonen desto bättre för företaget. Du räknar därför upp alla finesser den har; handsfree, stora siffror, enorm hårddisk, kompass, röststyrning, gps, xenonljus, kaffekvarn och så vidare. På så sätt kommer alla att hitta något som de tycker de behöver och därför överväga att välja just din telefon.
Många tänker likadant när det kommer till att skriva sitt cv. De räknar upp alla de kompetenser, erfarenheter och egenskaper som de har och knåpar ihop en mindre bibel för läsaren att gå igenom. Alltid hittar man något man gillar, kanske tanken är?
Men i detta fall har du ju bara en kund, ett företag, som ska välja dig före andra alternativ.
Då bör marknadsföringen, ditt cv, vara skrivet till den kunden och deras intressen – inte låta en massa onödiga ord stjäla spotlighten från de som är de viktiga.
Kom ihåg. Skriv kort. Bli läst.
Men i detta fall har du ju bara en kund.