Jodå. Alla har vi väl någon gång köpt det där som vi i affären föll pladask för, men som vid hemkomsten på något märkligt sätt förvandlats, och känts fullkomligt malplacerat och fel.
Och i stället för att bära tillbaka och häva köpet blir det den där prylen eller plagget som vi skäms för. Som påminner om vår svaghet.
Min väninna har en 35 000 kronors dammsugare.
Hon vägrar att prata om städning i allmänhet och dammsugare i synnerhet.
Hur gick det då till, att den hamnade i hennes lägenhet?
"Trevlig, munsmord försäljare. Övertalning och blinda fläcken. Bara 400 kronor i månaden, du vet", säger hon. Service ingick.
Väninnan som vanligtvis inte är vare sig blåögd eller naiv, hade den dagen sitt inre varningssystem helt ur funktion.
Till den förträffliga dammsugaren hörde gratis service i hemmet.
Servicekillen kom. Ställde frågan "har den alltid låtit så där?" Det hade den. Varpå servicemannen ivrigt berättade vilken tur hon haft. Hon kunde få den utbytt till en tystare modell mot en ringa kostnad. Hon var nu uppe i ”bara” 875 kronor i månaden.
Skämskudden är framme. Och hela historien suger rejält.
Men av skadan blir man vis, som det heter. Felköpen kan vändas till något bra.
Hon har gjort det, inte med dammsugaren, den står där den står. Men historien har lett till resonemang om kläder. Det visade sig att alla i hennes vänkrets hade ångerköpta kläder i garderoben. Så nu har man startat en klädbytarklubb.
Impulsköpen får nya ägare, i stället för att hänga oanvända.
En ypperligt bra grej att ta efter, som minskar skamkänslor och räddar miljön.
Och som städar bort den olustiga känslan av ånger.
Så det gör inte så mycket om man gör fel val någon gång, kanske leder det till nya insikter och kreativa lösningar.
Men man ska förstås se till att alltid ha varningssystemet påslaget.