Sedan 1980-talet har korsningen Torsgatan – Östra Leden varit en av Skellefteås mest olycksdrabbade korsningar. Är man ute och promenerar på Moröhöjden, sommar som vinter, hör man ofta det karriäristiska ljudet av knycklad plåt och krossat glas.
Hoppas att det gick bra tänker man direkt, men ofta följs det av sirener och blåljus. Förutom kostnader för den enskilde och försäkringsbolag förekommer tyvärr fysiska skador och långt lidande. Fyrtio år har gått utan något som helst försök att lösa trafikproblemet.
Som jag ser det har tekniska kontoret gjort några tafatta försök med kamera och hastighetsbegränsning i en korsning som är felkonstruerad.
Lutningar åt alla håll och höjdskillnader som relativt lätt skulle kunna åtgärdas med några gruslass och asfalt. Genom att höja upp och plana ut skulle platsen rymma en rondell, om Östra Leden flyttas några meter mot väster. En tillfällig lösning men ändå en lösning.
Varför gör man ingenting? Även om kommunen själva ansvarar för Torsgatan väntar man på Trafikverket som äger Östra leden och en framtida flytt av E4.
Men det finns inte med i någon aktuell trafikplan hos Trafikverket. Både kommunen och Trafikverket blundar och hoppas att den andre fixar korsningen.
Ska kommunen efter 40 år satsa pengar på en korsning som ska byggas om någon gång under detta århundrade.
Trafikverket har som vanligt inga pengar för Skellefteå, för verket ser ut att sluta i Sikeå. Kommunen måste därför förskottera en ombyggnad av korsningen. Det är ändå mycket väl använda pengar.
Snart ökar trafiken i och med Fabriken och Northvolt.
Skulle vara intressant att veta hur samhällsbyggnadsnämndens nya ordförande tänker i denna viktiga fråga.
Berth Gustafsson, Moröhöjden
Svar direkt
Precis som många andra Skelleftebor ser jag fram emot den dagen E4 får en ny dragning i utkanten av Skellefteå istället för genom centrum. Det skulle inte bara förbättra trafikflödet i Skellefteå utan även ha en positiv inverkan på stadens utveckling.
I den nationella transportplanen för 2018-2029 saknas dock medel för en ny E4-dragning. Det innebär att Trafikverket inte planerar att flytta E4 till Östra leden förrän tidigast 2030 förutsatt att planen inte revideras.
Korsningen Torsgatan/Östra leden är olycksdrabbad trots, som du beskriver, genomförda försök att förbättra trafiksäkerheten. De nya industrietableringar som planeras i östra Skellefteå kan medföra en ökad trafikmängd i öst-västlig riktning och trafikanter längs Torsgatan har låg framkomlighet i korsningen. Denna trafiksituation gör att åtgärder för att förbättra trafiksäkerheten är motiverad.
Med detta som bakgrund har Samhällsbyggnad beslutat att åtgärda korsningen Torsgatan/Östra leden inom verksamhetsplanen 2024/2025. Det finns dock alltid möjlighet att diskutera ärenden som detta ännu en gång och vi utvärderar ständigt om åtgärder behövs eller bör omprioriteras.
Tack för din insändare och dina synpunkter.
Sara Keisu (S), ordförande samhällsbyggnadsnämnden