Det byggs i Skellefteå vilket gör att det andas framtidstro för oss innevånare. Norrbotniabanan har det pratas om länge, liksom en flytt av E4.
Men det är inte kommunen som bestämmer när det skall genomföras utan det är Trafikverket som prioriterar och regeringen som beslutar om det. Men kommunen råder över hur trafiken utformas i centrum.
Många är intresserade och nyfikna på hur det är tänkt att man ska parkera när man om några år kommer att besöka kulturhuset, en kall vinterdag.
Hur kommer gatorna i centrum och Norrböle ska kopplas samman när Norrbotniabanan och centrumbron är utbyggd?
Läste tidigare i Norran att kommunen tillsammans med landstinget har med hjälp av konsulter tagit fram ett förslag på trafiklösning mellan centrum och lasarettet, den så kallade Hälsolänken. Det vore intressant om kommunen presenterar det förslaget.
Skiss på ny trafiklösning vid LasarettsvägenJag förutsätter att det finns fler utredningar och skisser som underlag i planeringen av trafiken i centrum som ansvariga tjänstemän kan redovisa för oss Skelleftebor idag. Var vänlig och redovisa era skisser och planer.
Undrande läsare
Svar direkt
Visst andas det framtidstro i Skellefteå! Det byggs och planeras som aldrig förr. Förtätningen av bostäder och nya etableringar kräver en långsiktighet i planeringen och det har vi. För att stödja utvecklingen behövs dessutom trafikåtgärder som fungerar på såväl kortare som längre sikt.
Kommunen arbetar långsiktigt för att förändra vårt sätt att resa, och då särskilt korta resor inom staden, genom satsningar på kollektivtrafik och gång- och cykeltrafik.
Ett av målen är att minska biltrafikens negativa påverkan. En ny bro över älven, som möjliggör att Parkbron kan bli en gång- och cykelbro, är en av flera åtgärder för en långsiktigt hållbar utveckling av staden.
Genom att placera nya parkeringshus lättillgängligt i utkanten av stadskärnan vid E4, Lasarettsvägen och Södra Järnvägsgatan, kan vi minska söktrafiken till parkeringar i stadskärnan.
Besökare till kulturhuset kommer alltså att kunna parkera på bekvämt avstånd i det nya parkeringshuset vid Södra Järnvägsgatan i anslutning till resecentrum.
I arbetet med järnvägsplaner för Norrbotniabanan utreder kommunen tillsammans med Trafikverket förbindelserna mellan Norrböle och centrum. Lasarettsvägen bedöms inte fungera som framtida passage av järnvägen för biltrafik, ett nytt alternativ som studeras är Nordlandergatan. Passagerna för gång och cykel under järnvägen planeras vid Trädgårdsgatan och Lasarettsvägen.
För dig som vill få en överblick över de större trafikåtgärder som planeras i centrum tipsar jag om webbsidan vaxer.skelleftea.se/trafikplanering. Där hittar du en karta och förklarande text som sammanfattar de planer som finns.
En målsättning i de framtida trafiklösningarna är att skapa god tillgänglighet mellan lasarettsområdet, stationsområdet och centrum. Av den anledningen har tidiga studier gjorts av konsulter på uppdrag av kommunen och Västerbottens läns landsting.
Konsulternas olika förslag bildar underlag i vår fortsatta utredning. Avsikten är att kunna presentera tydligare förslag på trafiklösningar under 2019.
Lars Hedqvist, planeringschef, Skellefteå kommun