Svar på Harriet Classons insändarsvar i Norran 20 november.
Att jag och Centerpartiet agerade i Region Västerbottens styrelse berodde på att vi inte ansåg att länstransportplanen hade en rättvis fördelning över länet. Det står jag fortfarande för.
Det fanns inga nya Skellefteprojekt under första perioden, 2014–2017. Alla andra projekt låg längre fram i tiden och majoriteten av Skellefteprojekten låg längst ner i prioriteringsordningen. Hur man än försöker dribbla med siffrorna så kommer man inte undan dessa fakta.
Vårt förslag hade inneburit att den ur trafiksäkerhetssynpunkt mycket viktiga rondellen där Östra leden möter Skelleftehamnsleden hade kunnat påbörjats före 2018. Skelleftehamnsleden är som bekant klassad som en av Sveriges hundra farligaste vägar och åtgärder är brådskande.
Jag har aldrig haft för avsikt att svartmåla Socialdemokraterna i Skellefteå, men jag tycker i likhet med många andra att vi Skellefterepresentanter på regional och nationell nivå måste bli bättre på att värna norra länsdelens intressen. Där har du Harriet Classon, som enda Skellefterepresentant i Regions Västerbottens arbetsutskott, ett särskilt stort ansvar.
Daniel Öhgren (C), Skellefteå