Statsminister Fredrik Reinfeldt har satt effektivt stopp för möjligheten att bygga klar Norrbotniabanan. Han meddelade i september 2012 att Norrbotniabanan inte kommer att finnas med i infrastrukturplanen för de kommande tolv åren.
Trots detta har Reinfeldt ansökt hos EU om att uppgradera Botniska korridoren, där Norrbotniabanan ingår, till en prioriterad del av EU:s transportnät. Men plötsligt tar han avstånd från sin egen ansökan? Vilket måste vara rena hjärnsläppet, eftersom EU redan ställt sig positiv till regeringens ansökan och därmed är vilig att medfinansiera bygget av banan.
Inte nog med detta, vid regeringens sammanträde i mars, dit Norrbotniabanan AB lämnat in en ansökan om medel från Trans European Network för fortsatt planering av banan, beslöt regeringen att inte ställa sig bakom denna ansökan. Den kan därför inte heller sändas in till EU.
Regeringen har efterlyst medfinansiering men tar inte tillfället trots att regeringen inte behövt lägga ut några pengar alls. Här kan man tala om ministerstyre!
Utredningen kring Norrbotniabanan är klar. Men några pengar att fortsätta arbetet finns inte. Gruppen från Trafikverket som jobbat med banan är nu upplöst. Kan regeringens framtidsplaner för Norrbotniabanan bli tydligare?
Men det hindrar inte alliansens partiledare att åka runt i storstadsregionerna och dela ut pengar, 522 miljarder till vägar och järnvägar. Men Norrbotniabanan, som är av största vikt för Norrland och Sverige, får inte ett öre. Till Stockholmsregionen verkar det finnas hur mycket pengar som helst. Här satsar alliansen miljard efter miljard.
Naturligtvis vet Fredrik Reinfeldt mycket väl att Norrlands råvaror skog, malm och vattenkraft betyder mycket för Sveriges ekonomi och BNP, men just nu går stockholmarnas röster före allt annat. Norrland är för honom enbart ett särintresse.
Kjell Lundgren
Skellefteå