När våra planer på att flytta till Skellefteå började ta form blev det mer intressant att via media skaffa oss en bild av hur Skellefteborna ser på sin stad.
Vi såg kraftiga klagomål på service och på kommunen. Det klagades på hemtjänst och hemsjukvård för att inte tala om landstingets primärvård som karaktäriserades av näst intill obefintlig service. Enligt husorganet Norrans insändare skulle nog Skellefteå lasarett och dess verksamhet flytta till Umeå.
Vi som då bodde i en liten inlandskommun som brottades med befolkningsminskning, lägre skatteintäkter och där det är nästan omöjligt att ens få tag på en stafettläkare eller tandläkare kunde snabbt konstatera att det är dags att ni Skelleftebor omprövar er inställning. Sedan vi flyttat hit har vi mötts av en otroligt hög servicenivå av kommunens tjänstemän. Inget verkar vara omöjligt vad gäller hjälpmedel, hemtjänst och hemsjukvård, som vi varit i behov av.
Även inom primärvården möts vi hög servicenivå liksom på olika mottagningar på lasarettet. Och inte minst det vänliga och personliga bemötande vi fått.
Visst kan vi förstå att allt inte kan fungera till 100 procent inom en så stor verksamhet och att även den rika kommunen Skellefteå måste följa budget.
Men vi tror att om vi alla berättar om positiva möten med våra tjänstemän i stället för kritsera skulle vi få ännu bättre service.
Ett förslag till vårt husorgan Norran: Starta en solskenssida där alla har möjlighet att berätta om den fina servicen. Där kan även tidningens journalister sätta in de solskenshistorier som de möter, men inte bedömer som en nyhet.
För övrigt tycker vi att den verksamhet som finns på Skellefteå lasarett måste få vara kvar. Får vi ett rykte om oss att i Skellefteå är det så positiva omdömen om kommunen och landstinget så kommer det att locka fler läkare och sjuksköterskor hit.
Nyinflyttad med goda erfarenheter av servicenivån i stan