När jag senast bokade färdtjänst en morgon för att åka från lägenheten till busstationen kom inte taxin som den brukar. Jag fick ringa flera gånger innan den till slut kom och som tur var hann jag med bussen.
Den som svarade hos taxi sa att alla bilar var på flyget. Hur kan det komma sig? Jag hade beställt färdtjänst i tid, som vanligt.
Jag tycker inte det fungerar lika bra som förr. Särskilt inte för mina jobbarkompisar som ofta får vänta länge på färdtjänstbussen. Varför har det blivit så? När ska det bli bättre?
Man lovade så spiksäkert att det skulle fungera när taxi tog över bussarna.
Åke Lindqvist, Skellefteå
Svar direkt
Först och främst ber vi om ursäkt gällande förseningen av din resa till busstationen. Jag har förståelse för att du upplevt ett obehag allrahelst som du hade en tid att passa, det vill säga bussens avgångstid. Vi har haft en relativt stor ökning av framförallt resor till/från flyget, men även färdtjänstresande och övriga transportuppdrag har ökat en hel del, och det är något vi jobbar på, för att anpassa verksamheten till nuvarande förutsättningar, bland annat genom rekryteringar av fler chaufförer.
Vad gäller förändring/försämring av färdtjänstbussarna, så har det egentligen inte skett någon förändring. Skellefteå buss kör fortfarande med sina bussar och chaufförer, trafikstyrningen sker genom samma trafikledare som tidigare. Den skillnad som hitintills har skett är att Skellefteå buss avvecklat två bussar från och med den 1 mars, samtidigt som vi (Skellefteå Taxi) satt in fyra handikapp-bussar, det vill säga det har skett en utökning med två bussar.
Vad som vi upplevt positivt från de resenärer som är boende i Skellefteå tätort är att man nu kan direktboka sin HK-buss dygnet runt, alla dagar i veckan, på samma sätt som en färdtjänsttaxi, och även erhålla en transport, utan att vara tvingad att planera sitt resande endast dagtid måndag till fredag.
Skellefteå Taxi AB/Lars Åberg