Vi säger bara ”step up” Skellefteå kommun

Varför vill ni öka med 8 000 personer? Målet verkar enormt orealistiskt. Vad har Skellefteå att erbjuda som inte andra kommuner har? Läs kommunen svar.

Inflyttardagen 2014. Arkivbild: Roine Sandlén

Inflyttardagen 2014. Arkivbild: Roine Sandlén

Foto: Foto: Insändarredaktionen

Not Found2014-11-22 03:45
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Vi hade höga förväntningar på Skellefteå kommuns inflyttardag. Det välkomnande som vi eftersökte uteblev helt, enligt oss. Vi som inte förstår ett ord svenska, står lika oförstående idag som då inför vad kommunen erbjuder. Dålig information, blyga representanter som endast pratade svenska och inget personligt välkommande.

De guidade bussturen på svenska. Vi förstod givetvis ingenting. Det märks att Skellefteå kommun varken har den internationella erfarenhet som krävs för turism eller nyinflyttning och hur det ska fungera.

Vad vi förstått av andra gav kommunen sig själv en klapp på axeln för inflyttardagen. Skellefteå kommun skulle verkligen behöva ta vara på varje nyinflyttad, eftersom, vad vi förstår, det inte är fråga om massinflyttning. Det är stort om någon flyttar in till kommunen.

Vårt intryck är att Skellefteå ligger långt efter andra städer vad gäller erfarenhet av folk som kommer utifrån och förmåga till naturlig integrering. Vi har hört talas om den enorma utflyttning som kommunen kämpat mot i många år, vilket vi förstår.

Vi söker en stor träffpunkt med nätverk med andra nyinflyttade. Hur ska vi hitta den om inte vi får kommunens hjälp?

Skellefteå växer inte som sina grannkommuner. Strama tyglar, tunnelseende och stagnation, rädsla, smal attityd måste väl vara några av anledningarna?

Varför vill ni öka med 8 000 personer? Målet verkar enormt orealistiskt. Vad har Skellefteå att erbjuda som inte andra kommuner har?

Skellefteå kommuns ansträngningar vekar symtomatiskt trevande och illa genomtänkta. Och här valde vi att bosätta oss!

Vi säger bara ”step up” Skellefteå kommun! Det är viktigt från vår sida att få detta sagt, även att vi fått hjälp med översättningen av insändaren.

Nyinflyttad familj

SVAR DIREKT

This response, in English, can also be found at the bottom of this page.

I år besökte 500 personer Inflyttardagen och vi vill naturligtvis att alla ska gå därifrån med en positiv bild av Skellefteå. Vi beklagar att ni upplevde dagen som ni beskriver, men vill tacka för brevet. Vi välkomnar all respons, positiv eller negativ.

Inflyttardagen arrangerats för alla som flyttat in till kommunen och vi vill att alla ska känna sig välkomna.

Därför erbjöd vi abonnerade bussar från Lövånger, Jörn, Boliden, Burträsk, Bureå, Byske, Skelleftehamn, Ursviken, Bergsbyn och Kåge. I stadshuset fanns tolkar i teckenspråk, tigrinja, arabiska, somaliska, persiska/dari samt engelska. Tolkar följde också med på de guidade cityturerna, när behov fanns.

Förutom drygt 60 föreningar, företag och förvaltningar så hade vi ett 20-tal värdar för personliga möten även om det är en utmaning med 500 besökare. Flera utställare som jobbar med integration och mångkulturella frågor fanns med, vilket vi är mycket glada för.

Jag är dock ledsen att vi misslyckades med att göra så att ni kände er välkomna.Responsen vi fått har varit positiv, men självklart finns alltid delar som kan förbättras. Att möta behovet av information på alla aktuella språk är ett sådant område.

Under våren har vi lanserat kampanjen Skellefteåbor för fler Skellefteåbor, där de som redan bor i kommunen hjälper de som funderar på att flytta hit eller som nyss landat här. Här vill vi särskilt uppmana de som vill hjälpa människor som kommer hit från andra länder att anmäla sig. För självklart är det så att alla är varmt välkomna hit.

Har du fler frågor eller synpunkter är du välkommen att kontakta oss via Skellefteå kommuns kundtjänst tel. 0910-735000 där vi bland annat kan informera om nätverk som finns för inflyttade. Idag kan man tala med medarbetare på arabiska, engelska, persiska, dari och pashto.

Helena Renström

Marknadschef, Skellefteå kommun

In English:

This year, about 500 people visited Inflyttardagen and of course we want everyone to walk away happy with a positive image of Skellefteå. We're sorry to hear that you experienced the day as you describe, but we really appreciate your letter. We welcome all input, positive or negative.

Inflyttardagen has, in this format, been arranged in two consecutive years. The diverse experiences of Sweden, and of Skellefteå, held by those moving here means that there are many different needs to cover.

We want everyone to feel welcome, no matter if you live in the city or outside. Therefore, we offered chartered buses from Lövånger, Jörn, Boliden, Burträsk, Bureå, Byske, Skelleftehamn, Ursviken, Bergsbyn and Kåge. In the town hall there were interpreters in sign language, Tigrinya, Arabic, Somali, Farsi/Dari and English. Except for the more than 60 organizations that were present during the day, hosts from Skellefteå municipality as well as citizens of Skellefteå were present to create as many personal meetings as possible, even if this is a true challenge with 500 visitors. I am sorry to hear that we failed to make you feel welcome.The response we have received, based on comments during the day and a questionnaire sent to all exhibitors, has been positive, but of course there are alwaysthings that can be further improved. Meeting the need for information in different languages is one such area which is important.

This year we have launched a campaign called ЃgSkellefteåbor för fler SkellefteåborЃh, where people who already live here help those who are interested in moving here, or recently moved here. We especially want to invite those who are interested in helping people who come from other countries to sign up since we want everyone to feel welcomed.

If you still have questions or comments, please contact the Skellefteå Municipality customer service ph. 0910-735000 where we, among other things, can provide information about networks for people who recently moved here. It is today possible to talk to customer service co-workers in Arabic, English, Farsi/Dari and Pashto and we have an ambition to continuously develop service in other languages.

Helena Renström

Marketing manager

Skellefteå municipality.

Inflyttardagen 2014. Arkivbild: Roine Sandlén
Inflyttardagen 2014. Arkivbild: Roine Sandlén
Inflyttardagen 2014. Arkivbild: Roine Sandlén
Inflyttardagen 2014. Arkivbild: Roine Sandlén
Jagar åsikter om det framtida biblioteketFärgglatt under inflyttardagen”Kommunicera på modersmålet”Inflyttardagar i Robertsfors
Läs mer om