Skelleftebuss vd:s agerande kastar mörka skuggor över kommunens verksamheter och väcker många frågor.
Skelleftebuss har genom åren köpt många bussar och frågan är om det alltid gått till på det sätt som Norran beskrivit i sina artiklar.
Frågor kring Spanienresan:
Varför behövdes en alkometer om det inte var en planerad fylleresa? En tjänsteresa på högsta chefsnivå kombinerad med busskörning ska inte kunna bli en alkoholinköpsresa. Skellefteå Buss borde verkligen inte premiera alkoholinköp i samband med tjänsteutövning.
För mig verkar besöket på fabriken i Spanien redan från början ha planerats som en nöjesresa.
Eftersom bussen ännu inte kunnat tas i trafik torde den ha haft så uppenbara brister att den aldrig borde ha lämnat Spanien. Det borde delegationen från Skelleftebuss ha kunnat upptäcka redan på fabriken.
Det skulle vara av intresse att veta vilka brister som uppdagades först när den kom till Göteborg och varför dessa brister inte upptäcktes redan på fabriken.
Min tes är att alkoholinköpen hade spolierats om man lämnat bussen och tagit flyget hem.
En lånebuss användes för att frakta alkoholen från Göteborg till Skellefteå. Det rör sig om minst 40 000 kronor. Lånebussen ska rimligen returneras också.
Vem betalade? Om Skelleftebuss stod för kostnaden är det med andra ord fritt fram för alla anställda i kommunägda företag att använda företagets fordon för privata transporter.
Värst av allt är ändå det vaga avståndstagandet från kommunens ledande personer. En vanlig anställd som missbrukar kommunens fordon eller andra resurser riskerar avsked.
Skellefteå Buss vd:s handlande bedöms annorlunda, troligen för att det finns andra som inte själva har rent mjöl i påsen och som vill undvika kännbara repressalier.
Jag hoppas att någon ledande person inom kommunen har civilkurage nog att vidta kraftåtgärder med anledning av det inträffade.
Kommunmedborgare