Vart är musikundervisningen på väg?

Not Found2017-11-30 08:19
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Tack Anna Hedlund för ditt inlägg i fredagens Norran med den vetenskapliga forskning du hänvisar till.

Det är sedan länge bevisat att musicerandet ger stimulans till inlärandet i övriga skolämnen. Allt sammantaget bidrar det till en stimulerande och harmonisk personlighetsutveckling.

Låt oss inte tumma på denna unika möjlighet som eleverna har här i Skellefteå.

Den individuella lektionen är ofrånkomlig ur pedagogisk synpunkt, även om den nu kan sticka i vissa politikers ögon.

Att öka gruppundervisningen har varit ett ständigt påbud från högre instans genom åren. Jag var anställd som violinpedagogvid kommunala musikskolan från 1971-2005.

Musikskolan blomstrade ända tills vi blev ”Årets musikskola” år 2001, sedan började neddragningarna.

Ganska typiskt kanske. Många andra institutioner har liknande erfarenhet har man hört. Synd!

Kan inte låta bli att citera en politiker som vid ett möte påstod: ”Jag skulle kunna ställa upp tio trumpetare här och undervisa dem. Det vore ingen konst."

Jo, jo … hanteringen av instrumentet är så viktig att enbart gruppundervisning skulle bli förödande.

Vi måste kunna ge eleverna en ärlig chans att från grunden lära sig hantera sitt instrument så de senare i livet kan ha glädjen att kunna delta i olika sammanhang. Musicerandet ger en möjlighet till social samvaro genom hela livet.

Har sedan eleven ambitionen att bli professionell musiker så måste även den möjligheten kunna ges.

Om undervisning på skoltid spolieras kommer elevantalet att minska. Det har många andra kommuner fått erfara. Kommer Skellefteå kommun att följa dem i spåren? Det verkar så. Eller …?

Politiker! Läs igenom Anna Hedlunds insändare i Norran fredagen den 24 november en gång till innan ni gör något förhastat!

Åke Andersson, Skellefteå

Insändare: Borttagen musikundervisning sänker skolresultat och hämmar barns utvecklingBristande kunskap ger fel beslut om kulturskolans framtidFörslaget: Nytt bidrag och reform av KulturskolanVarför skulle inte dagens skola klara av instrumentundervisning?
Läs mer om