När ska detta elände med oseriösa teleoperatörer upphöra? De försöker lura främst äldre personer. Det finns alla anledning att varna, och att vara uppmärksam.
En del vet kanske inte hur de ska få stopp på munviga försäljare, andra är kanske inte medvetna om att de gett ett godkännande.
Nu har jag återigen fått hjälpa en bekant med en skarpt formulerad protest till ett telefonbolag.
Först var det 2012 som Grön Tele som kapade hennes abonnemang mot hennes vilja. Så gick det några månader. Då tog ett annat bolag, Ringett, över telefonen utan något medvetet godkännande.
Den gången tog det över tre månader innan hon fick tillbaka sitt abonnemang. Jag fick till och med hota att polisanmäla deras oseriösa affärsmetoder innan de till slut lämnade tillbaka abonnemanget.
Nu har det hänt igen, för tredje gånge! Denna gång var det Telekraft som i ett brev meddelade att bolaget om tre-fyra veckor skulle ta över grannens telefon.
Då jag fick veta vad som hänt hjälpte jag henne att skicka ett skarpt formulerat mejl till bolaget och protestera, krävde lagstadgade ångerrätt på 14 dagar och slutligen även en skriftlig uppsägning av telefonabonnemanget.
Morgonen efter kom faktiskt följande meddelande från dem: ”Ditt avtal med Telekraft är nu ångrat.”
Ann-Marie Mörtberg
Svansele