Varför måste hjulbultarna sitta som i berget?

Not Found2015-11-10 21:15
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Då jag har bytt däck på fem bilar, där en del däck varit monterade på gummiverkstad, blev jag snabbt klar över att samtliga verkstadsmonterade fälgar satt så hårt att det var omöjligt att med ett vanligt fälgkors få loss fälgbultarna.

Med ett meter långt förlängningsrör på fälgkorset gick det bra att lossa bultarna, men hur ofta har man ett sådant rör i bagaget vid en punktering?

Med en tryckluftsdriven mutterdragare av amatörtyp gick bultarna inte upp, men med en större eldriven dragare så gick det bättre, om än efter en stunds slående.

Är personalen på verkstäderna så stressade att de struntar i att använda momentstavar eller kör de med lastbilsmomentstavar jämt?

Jag använder momentnyckel och då går alla bultar att lossa med ett vanligt fälgkors.

T.L

Läs mer om