För några månader sedan kunde man på tv se hur det sista spannet i bron över bukten utanför Sundsvall sattes på plats, en bro som ska leda E 4-trafiken utanför staden.
Umeå har nyligen gjort en förbifart. Piteå och Luleå var mycket tidiga med detta. Hudiksvall, Söderhamn och Gävle har E 4-förbifarter.
På Trafikverkets hemsida kan man läsa att ”Trafikverket ser över möjligheterna att bygga en ny E4-sträckning förbi Örnsköldsvik. Den nuvarande sträckningen präglas av problem när det gäller trafiksäkerhet, framkomlighet och miljö.”
Gäller inte detta i lika hög grad Skellefteå?
Som argument för en centrumbro i Skellefteå brukar anföras att endast cirka tio procent av trafiken på Viktoriabron är genomfartstrafik.
E4-trafiken vid andra Norrlandsstäder lär vara av ungefär samma storlek, och där har man inte tvekat om att satsa på E 4-förbifarter. Hur har man då resonerat där?
Jo, man har insett att en snabb förbifartsled attraherar delar av lokaltrafiken bort från stadskärnan.
En centrumbro i Skellefteå koncentrerar däremot lokaltrafiken in mot stadskärnan, och fördröjer även en satsning på en E 4-förbifart. Överge alltså omgående alla planer på en centrumbro.
Vi lever i en av Sveriges rikaste kommuner, som tidigare medfinansierade den norra E4-anslutningen, en nu återvunnen investering. Kommunen kan därför med kraft påverka Trafikverkets planering, genom medfinansiering av en ny E 4-förbifart, eller själv finansiera den.
Låt oss tillsammans visa att Guldstan inte bara är bäst vad gäller ishockey, utan också är en kommun som kan åstadkomma minst lika bra trafiklösningar som alla andra städer efter norrlandskusten!
Argus
Argus