Det är tråkigt att än en gång behöva läsa om hur makt förblindar människan.
Stämmer uppgifterna som framkommit i SVT:s granskning om användandet av logen på Skellefteå Kraft Arena, så blir man betänksam om vad som sker och hur det kan ske. Var finns kontrollen och var finns den moraliska resningen?
Kraftverschefer bjuder alltså in vänner och anhöriga till logen och vill göra sken av att han ville fylla upp lokalen då det var platser över. I själva verket var ingen annan inbjuden. Företaget har fått stå för kostnaden. I SVT påpekar vd Hans Kreisel att detta har slunkit igenom företagets granskning och skyller på det stora antalet ärenden som årligen passerar. Jag tycker det är svagt att hänvisa till detta. Det är en plikt för honom att själv redovisa och betala de kostnader han åsamkat företaget.
Det var inte utan att min ögonbryn höjdes när vd under tv-intervjun pratar om gråzoner, som han tycker sig kunna hantera, och glider undan sitt eget ansvar genom att hänvisa till regler som medarbetarna inte följer. I själva verket är det han själv som inte följer dem. Om han inte av egen förmåga inser att han gjort fel, så får man ju hoppas att någon kan tala om för honom vad som gäller.
Till yttermera visso har detta ofog, att sko sig på företagets bekostnad och även att bjuda in gäster utan urskiljning, spritt sig ner i organisationen. Är det inte marknadschefen som bjuder in familj och vänner, så bjuds företag in som just lämnat anbud på jobb. Man tar sig för pannan och förstår att konkurrenterna är arga och besvikna. Men varför följa regler när inte vd följer dem.
Vd:n på Skellefteå Kraft kan inte styra skutan efter eget behag. Makten har givits honom att förvalta bolaget väl.
Grrrrrrr!
Svar direkt
Tack för din fråga, jag tycker den är viktig. Efter medias rapportering tror jag att det finns fler som ställer sig samma frågor kring representation som du. Jag är därför tacksam för att du ger mig tillfälle att ge min syn på saken.
Skellefteå Kraft lever på sina relationer med kunder och andra intressenter i samhället. Därför träffar vi väldigt mycket människor och vid de absolut flesta tillfällena pratar vi i telefon, träffas på kundens eller vårt kontor eller på andra ställen. Ibland sker mötet i samband med en extern representation, det kan till exempel vara en lunch. En mindre del av representationen sker på kvällen i samband med en middag och evenemang. Skellefteå Kraft Arena har fungerat som en bra inramning till våra möten.
Vi har, på mitt initiativ, infört ett antal riktlinjer och rutiner för hur vi skall hantera representation i företaget. De handlar bland annat om hur vi får bjuda på alkohol, om eller hur vi få ta med anhöriga eller hur vi skall rapportera när vi har haft en representation.
Vår egen genomlysning visar att de interna reglerna, med något mindre undantag, fungerar och när anhöriga deltagit vid representation har det rapporterats på ett korrekt sätt.
Jag brast dock i mitt eget ansvar när jag missade att säkerställa att ett löneavdrag gjordes på min lön vid ett tillfälle, vilket också rapporterats i media. I vår egen uppföljning har vi även upptäckt andra förbättringsområden som vi snabbt måste agera på.
För mig är det helt centralt att det ska finnas ett förtroende för oss från Skellefteås invånare. Därför är det nu av största vikt att jag som ytterst ansvarig, tillsammans med mina drygt 600 medarbetare, förbättrar rutiner kring och kontroll av rapporteringen av representation för att det ska vara lättare för oss alla att göra rätt.
Hans Kreisel, koncernchef Skellefteå Kraft