Insändare. Ett tag trodde jag att det var jag som skrivit insändaren publicerad d en 15 november,om hur Länstrafiken behandlar oss pendlare. Jag delar helt de synpunkter som Villiam Brodin framförde.
Söndagen den 27 november var det dags igen. Bussen från Skellefteå till Umeå med avgång 18.30 dök inte upp i utsatt tid, ingen information gavs men så småningom kom en buss och 35 minuter försenade kom vi iväg. Det var flera som pratade om tåg- och flyganslutningar som de hoppades hinna med.
Söder om Ånäset stannade bussen på E 4 utan förklaring och vi resenärer var tvungen att vänta in 19.25 bussen från Skellefteå. Den var nästa full så många fick stå resten av resan. Vi anlände till Umeå, nästan en timme efter avsatt tid.
Så Harriet Söder, Vd, Länstrafiken i Västerbotten AB, här kommer några frågor till dig eftersom jag inte var speciellt nöjd med ditt svar på förra insändaren:
1. Varför behandlar ni oss pendlare på detta sätt? Detta inte är någon unik händelse.
2. När bussen var så försenad kunde kanske Länstrafiken kunde bjuda på bussresan för att undvika ytterligare försening, eller kanske ta in personal som går och tar betalt efter bussen avgång.
3. Används kördugliga bussar? Den buss som sattes in fick motorstopp efter drygt halva sträckan.
4. Varför kunde inte någon av de bussar som stod utanför vänthallen i Skellefteå avgå när inte ordinarie buss kom. Jag fick till svar att den endast skulle gå som förstärkning om någon ordinarie buss var fullsatt.
5. Det finns inget journummer att ringa efter kontorstid? Eftersom händelsen inte var unik, så är det under all kritik att inget journummer finns att tillgå.
Det är dags att se över hur era rutiner fungerar och gå igenom alla systemfel som Länstrafiken har.
Jag tycker även att det saknades förståelse och vilja till problemlösning och börja jobba på de systemfel som finns inom organisationen.
Annica Oldman,Skellefteå
Svar direkt
Jag beklagar det ni upplevde på er resa och jag vill verkligen be om ursäkt. Men kollektivtrafiken i vårt län bygger många gånger på att bussarna kör långa sträckor, och det kan inträffa saker som gör att förseningar uppstår
Att bussen stannade, efter att ni äntligen kommit iväg, berodde på en felande vattenslang. Självklart ligger det i vårt uppdrag att säkerställa att det trafikföretag som kör trafiken utför underhåll på ett sådant sätt att fel inte ska kunna uppstå, men tyvärr inträffar det. Jag är dock mycket bekymrad över att du skriver att ni inte fick någon förklaring av föraren.
Självklart måste föraren informera alla ombord när det händer något, så det kommer jag ta upp med berört trafikföretag. På vår hemsida finns formulär för att söka om ersättning när förseningar uppstått.
Att ha extra bussar redo för trafik kostar mycket pengar och i Västerbotten är regeln att vi ersätter trafikföretaget för förstärkning bara om det varit så många resenärer att en extra buss har behövts. Jag kan förstå att man upplever det som stelbent, men vi behöver hela tiden bevaka vad kollektivtrafiken kostar skattebetalarna.
Länstrafikens kundtjänst har öppet vardagar från kl 05.30 till kl 20.00 och även lördagar och söndagar. Så att det inte finns någon att ringa utanför kontorstid stämmer inte. Alla trafikföretag är dessutom skyldiga att ha sin trafikledning bemannad så länge trafiken är igång och de ska meddela vår kundtjänst som efter stängningstid har beredskap för att kunna lägga ut information på hemsidan och via våra sms-tjänst.
Vi behöver dock fortsätta arbeta med detta, så att rutinerna vid störningar är kända för alla förare.
Återigen beklagar jag men hälsar dig välkommen tillbaka som resenär hos oss.
Harriet Söder,vd Länstrafiken i Västerbotten AB