Varför behandlades jag så nonchalant

Not Found2013-11-22 03:24
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I mars i år köpte jag en Ford Focus 2010 årsmodell hos Logart Bil i Skellefteå. Jag var mycket nöjd med bilen, för den hade till och med fem års nybilsgaranti.

Men sedan hände något med bilen precis när jag skulle passera Skellefteå. Lämpligt tyckte jag, eftersom verkstaden finns där. Det blev två dagars assistansbil så jag kunde ta mig hem till Piteå. Verkmästaren på Logarts lovade ringa och hålla mig underrättad om hur reparationen avancerade. Men nej, inget besked.

Under tiden var jag tvungen att låna en bil privat, vilket man inte gör gratis. Efter 35 dagar fick jag äntligen hämta bilen. Jag erbjöds aldrig något alternativ från Logart Bil förutom två dagars assistansbil. På grund av nybilsgaranti gäller ej försäkring vid stillastående. Tänk om de behållit bilen ytterliga några veckor! Jag var helt maktlös.

Vad jag vet, när man lämnar in en bil på verkstad för service eller reparation så får man alltid en lång datautskrift över vad som åtgärdats. Någon sådan har jag inte fått trots att jag påpekat detta när jag varit i telefonkontakt med Hans-Eric Logart.

Jag ville nämligen bland annat veta vilken policy företaget har och varför de behandlar kunden så nonchalant. Det har nu gått ytterligare ett par veckor och Hans-Eric Logart har ej heller hört av sig som han lovat.

Inger Lundgren, Piteå

Svar direkt

Detta är något som ramlat mellan stolarna, men jag kommer ihåg att vi har haft en bil med ett svårt elproblem som var mycket svårt att hitta. Vår styrka är att vi har ett mycket bra kunnande hos våra tekniker så vi har hittills alltid lyckats laga alla bilar med svåra fel. Men att du har blivit nonchalant behandlad beklagar jag verkligen och det går inte att rätta till.

Däremot tycker jag att du skall ställa ett anspråk på ersättning för stillestånd för de 35 dagarna du haft bilen borta. Anspråkets storlek borde vara samma som försäkringsbolagen tillämpar eller kvitton på verkliga kostnader för avbrottet.

Hoppas att du nu är nöjd med din bil och du är alltid välkommen att ringa mig.

Hans-Eric Logardt

Logart Bil AB

Läs mer om