I Norran 13 juni stod det på förstasidan ”Centrumbron: Nu är planeringen i full gång”. Inne i tidningen är det en artikel om att minska antalet bilar i centrum.
Det blir väl precis tvärtom när man bygger centrumbron, där den nu är tänkt placerad. Jag har ju i flera insändare skrivit om att bron bör/ska byggas på en annan plats, till exempel i anslutning till Klockarbergsvägen, men fått som svar av Lorents Burman att den kommer för nära Bonnstan och Nordanåområdet. Nu kommer bron ännu närmare Nordanå.
Lorents Burman säger själv i tidningen att ”om alla ska köra bil till kulturhuset så skulle det inte funka utan korka igen”.
Ja, det blir väl så att stan korka igen, eller utryckt på ett annat sätt, det blir större miljöproblem
Själv har jag propagerat för att kulturhuset borde byggas där vattenverket nu står, men det är väl för sent att ändra på.
I Norran den 2 juli får Skellefteå kommun miljömässig bottenplacering, från plats 61 till 201. Är det då klokt att bygga centrumbron, som medför ännu sämre miljö ? Sjunker vi ännu djupare då ?
Nej, satsa de pengar som centrumbron kostar på att bygga E4 utanför stan. Kom igång med den, så ska ni se att Trafikverket kommer att skjuta till de pengar som fattas. Alternativt får man betala en broavgift till dess att bron är betald, som man gör i Sundsvall.
Vi har redan tre broar för trafik och en cykelbro - det räcker tills vidare.
Var planeras p-hus och p-platser - om centrumbron byggs där den är tänkt att byggas.
Riktlinjer kring parkeringar som kommunen tagit fram, ska ställas ut för samråd. Har det skett ? Pendlarparkering föreslås placeras utanför centrala stan, men med gångavstånd till centrum. Var ska dessa placeras ?
Gunnar Lindskog, Skellefteå
Svar direkt
Skellefteå kommun arbetar aktivt för en ökad tillväxt, där hållbara och attraktiva miljöer är viktiga. Utgångspunkten i det fortsatta planeringsarbetet är att fotgängare, cyklister och kollektivtrafik ska prioriteras och att bilens negativa effekter ska minska.
Riktlinjer för parkeringar är viktiga pusselbitar i det arbetet. Samrådet hölls tidigare i år och beslutas i vinter. Dessa ska tydliggöra och ge vägledning för att skapa en attraktiv stad.
Bilparkering tar upp mycket yta som konkurrerar med grönytor, mötesplatser och gående. Vi ska inte minska antalet bilparkeringsplatser, däremot behöver vi hitta nya effektiva parkeringslösningar om centrum ska tillåtas växa.
Ett sätt är att samnyttja bilplatserna för olika typer av parkering som besöks-, arbets- och boendeparkering. Nya parkeringshus vid Viktoriagatan och vid Södra Järnvägsgatan kommer att ersätta gatuparkeringar, där det senare även kommer att användas för det nya hotellet och kulturhuset.
Pendlarparkering kommer att finnas nära ett nytt resecentrum vid Södra Järnvägsgatan.
Genom att placera de nya parkeringarna lättillgängliga invid stadskärnan kan vi minska onödig söktrafik och därigenom minska biltrafikens miljöpåverkan. Med en ny bro över älven gör vi det ännu enklare, bekvämare och säkrare för fotgängare, cyklister och kollektivtrafik att färdas till och från centrum.
En ny E4 är ett statligt ansvar och ska även finansieras med statliga medel. Flytten skulle få positiv effekt på centrala stan eftersom en stor del av den tunga trafiken flyttas ut.
Däremot löser E4 inte de brister som de föråldrade broarna Lejonström och Parkbron har.
Lorents Burman, Kommunalråd, Skellefteå kommun
Så kan centrumbron se ut – nu är konstruktionen beslutadAvtal skrevs på över en miljard kronorNorske byggentreprenören: Då ska kulturhuset stå klart