Norran rapporterade den 16 januari om problemen längs vägen genom Boliden, där den ena bilen efter den andra hamnat i diket på grund av spåriga och hala vägbanor. Vid det här laget torde det knappast råda någon tvekan om, att här har något eller någon brustit, när det gäller vinterväghållningen av vägen.
Precis som Lena Albrecht påpekar i artikeln, så måste naturligtvis vägen skrapas, frågan är bara var de numera utrotningshotade bitvargarna finns. De syns alltför sällan till där de borde vara. Problemen med den aktuella vägen är dessvärre inte på något sätt unikt, detsamma gäller många andra vägar i kommunen.
Förr plogades vägarna, samt hyvlades vid behov, men nu tycks varken det ena eller andra fungera. Den entreprenör som ger det lägsta anbudet för vinterväghållningen och därigenom i förlängningen sköter vägen billigast och sämst får uppdraget.
Hur illa det blir, tycks uppdragsgivaren Trafikverket inte ha vare sig kontroll eller åsikt om.
Med tanke på resultatet och hur verkligheten längs vägarna ser ut, skulle det vara intressant att veta, hur många väghyvlar som Trafikverkets entreprenör förfogar över.
Komplettera gärna med hur många timmars hyvling/isrivning, samt antal vägmil som dessa varit sysselsatta med under exempelvis december och januari.
Sven- Olof Andersson
Bureå
SVAR DIREKT
Det var inte bara förr vägarna plogades och hyvlades vid behov, utan även idag. Väg 805 från korsningen med väg 370/95 och in genom Bolidens samhälle har plogats med plogbil och underbett tre gånger samt hyvlats tre gånger under januari månad. Vi har även lagat spår med stenmjöl för att förebygga ytterligare avåkningar.
Problematiken ligger istället i de barmarksförhållanden som råder längs aktuell sträcka då den är mycket spårig.
En annan del i problematiken är den mycket omväxlande temperaturen med återfrysningar gång på gång som har gjort spåren djupare, vägen slirig samt isen stenhård, till och med för en väghyvel.
Det raka hyvelbladet når inte ner i spåren och har haft stora problem med den stenhårda isen. Av den anledningen har samma sträcka hyvlats gång på gång i försök att uppnå resultat. Lyckligtvis kommer aktuell väg att beläggas under sommaren 2014.
Vill till sist men inte minst uppmana alla trafikanter att anpassa hastigheten och köra efter rådande förhållanden.
Maria Tenskog
Projektledare underhåll
Trafikverket, Skellefteå