Välj det bästa för trafikanten

Bildmontage.Arkivbild: TT

Bildmontage.Arkivbild: TT

Foto: Foto: Insändarredaktionen

Not Found2013-11-08 02:23
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Att vissa upplever gruset vasst och obehagligt är tråkigt, säger Lars Pettersson, tekniska kontoret ,i en artikel om de många punkteringarna som cyklister råkat ut för.

Samtidigt menar han att det vassa gruset är det bästa alternativet, eftersom vanlig sand lätt blåser bort samt att den inte fyller någon funktion om det kommer snö.

Faktum är att vanlig sand har fungerat som ett utmärkt medel mot halka i hundratals år och fortfarande gör det. Det har till skillnad mot det grus du förespråkar, inga nämnvärda olägenheter.

Att det skulle blåsa bort är definitivt inte sant och används i stället fuktig eller varm sand skulle sandens egenskaper kunna effektiviseras ytterligare. Det handlar bara om rätt utrustning och metoder för spridning. Att effekten av sandningen minskar om det kommer snö är förvisso sant, men grus under snö har inte heller någon effekt.

Grusningen av cykelvägar är en olycksrisk. Stora gruskorn på bar asfalt, kan leda till att man åker omkull. Detsamma gäller naturligtvis om man får en punktering.

Ska metod väljas efter vad som är smidigast för tekniska kontoret eller det som är bäst och effektivast för oss trafikanter?

Sven-Olof Andersson, Bureå

Bildmontage.Arkivbild: TT
Bildmontage.Arkivbild: TT
Läs mer om