Vad ska behöva hända innan ni ändrar era regler för skolskjutsar?

Reglerna för skolskjuts i Skellefteå kommun bryter mot barnkonventionen, menar skribenten. Arkivbild: Roine Sandlén

Reglerna för skolskjuts i Skellefteå kommun bryter mot barnkonventionen, menar skribenten. Arkivbild: Roine Sandlén

Foto: Reglerna för skolskjuts i Skellefteå kommun bryter mot barnkonventionen, menar skribenten. Arkivbild: Roine Sandlén

Not Found2016-02-17 04:56
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Jag är djupt besviken och upprörd över hur Skellefteå kommun och dess skolskjutshandläggare resonerar och prioriterar. Skolskjuts anordnas i första hand alltid med buss och när det gäller barn som väljer en annan skola än den som de egentligen tillhör, exempelvis på grunda av växelvis boende så har kommunen ”inte skyldighet att erbjuda skolskjuts som innebär en merkostnad.”

Det innebär att reguljär busstrafik är det enda alternativet och då spelar det ingen roll om barnen är sju år och busshållsplatser är efter E 4. Barnen kan även hänvisas till att ensamma åka centrumbussar för bussbyte på busstationen.

Sjuåringar har bristande tidsuppfattning, är inte mogna för att vistas ensamma i trafiken. De bör inte heller vara ensamma utan vuxens ansvar i upp mot en timme varken vid Sveriges mest trafikerade väg eller i centrum. Vem har ansvar om det händer något?

Ska det behövas att ett barn blir kvarglömt på en busshållplats, försvinner eller skadas för att kommunen ska ändra sitt beslut?

Enligt barnkonventionen ska barnets bästa alltid komma i främsta rummet vid alla beslut och åtgärder som rör barn, vare sig det vidtas av offentliga eller privata, sociala välfärdsinstitutioner, administrativa myndigheter eller lagstiftande organ. Politiker som styr ska ansvara för att alla barn får det som de har rätt till och staten ska utnyttja det yttersta av sina resurser. Detta bryter Skellefteå kommun tydligt mot.

Det går bra att lägga en halv miljard på att bygga ett kulturhus, men att se till så att våra barn får en trygg och säker skolskjuts det kostar för mycket pengar. Hur tänker kommunen då? Barn ska inte behöva ha ont i magen och inte vilja åka till skolan, av rädsla för att inte ta sig dit och hem på ett tryggt sätt.

Besviken förälder

Svar direkt

Det är tråkigt att du upplever att du inte är nöjd med hur vi i Skellefteå kommun ordnar skolskjuts för de barn som har rätt till det.

I januari 2015 hade 1 919 elever skolskjuts och nu i januari 2016 så har 2 080 elever skolskjuts.

Andelen skolskjuts ökar för varje år, och dels beror det på att antalet barn med växelvis boende ökar, men också att antalet elever som har rätt till skolskjuts ökar. En annan trend är också att det idag är vanligare att i samband med växelvis boende så kan föräldrar bo på helt skilda orter.

Rätt till skolskjuts är reglerat i skollagen och gäller för alla kommuner i Sverige. Barn- och grundskolenämnden har antagit regler om skolskjuts där exempelvis avstånd för att få rätt till skolskjuts kan variera något mellan olika kommuner i Sverige.

De flesta barn stiger inte av och på bussar vid E 4. Det finns dock några som vid Sörböleskolan kliver av och på bussen vid en avfartsficka och går till skolan via gångtunnel under E4. Det gäller exempelvis alla elever från exempelvis Långviken, Gärdsmark, Gummark och Ragvaldsträsk.

På flera skolor finns det elever som åker buss och som byter buss på Skellefteå busstation. Vi har därför en bussvärd på busstationen som kan hjälpa de yngre barnen med vilken buss de ska åka. Bussvärden kan även ringa efter taxi om en buss exempelvis kommer för sent till busstationen så att bussbytet inte är möjligt.

Anders Bergström

Förvaltningschef skol- och kulturkontoret

Skellefteå kommun

Reglerna för skolskjuts i Skellefteå kommun bryter mot barnkonventionen, menar skribenten. Arkivbild: Roine Sandlén
Reglerna för skolskjuts i Skellefteå kommun bryter mot barnkonventionen, menar skribenten. Arkivbild: Roine Sandlén
Läs mer om