Vad är nyttan av ny logga?

Skellefteå Kraft har bytt logga. Kunde pengarna använts till något annat?

Not Found2014-07-05 04:12
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Äntligen har vi fått lite färg på vår stad sedan Skellefteå Kraft har bytt logga. Stora delar av Norrvalla är numera lila.

Till slut har Skellefteå Kraft insett att vi kunder och ägare av bolaget har riktigt längtat efter en ny och färggrannare logga. Visserligen kommer det att kosta 12 miljoner kronor, men vad är det jämfört med den kundnytta vi får? Nu får vi samma fina färg som Löfbergs Lila. Passar perfekt på Skellefteå AIK:s tröjor.

Det finns en del tråkiga typer som tycker att 12 miljoner kronorkunde ha används till att gräva ner fler ledningar för att förhindra elavbrott vid oväder eller göra en extra utdelning till ägaren, Skellefteå kommun.

För pengarna kunde kommunen anställa lärare så att fler elever kan lämna grundskolan med kompletta betyg, anställa fler vårdbiträden i äldrevården
 eller kanske anställa 50 arbetslösa ungdomar.

Men 12 miljoner kronor ses kanske av styrelsen bara som felräkningspengar. Nej, styrelsen i Skellefteå Kraft, det här är allt annat än bra jobbat!

Gösta Falk, Skellefteå

Svar direkt:

Skellefteå Krafts nuvarande visuella identitet togs fram i samband med avregleringen av elmarknaden för snart 20 år sedan. Under 2012 beslutade Skellefteå Krafts styrelse att marknadsorientera Skellefteå Kraft med målet att få fler kunder i hela Sverige.

Den nya visuella identiteten är början på ett utvecklingsarbete, som stöttar våra kärnvärden och vår valda marknadsposition och den signalerar inledningen av en modernisering av företaget, där bland annat nytänkande, mod och initiativ uppmuntras.

Den lila färgen kombinerar stabiliteten i blått och energin i rött och associeras, enligt färglära, med bland annat visdom och kreativitet. S:et står för ursprunget Skellefteå och K:et för kraften.

Vi vill att våra kunder ska kunna särskilja oss bland de övriga energibolagen och uppfatta oss som den norrländske utmanaren som står på kundens sida och driver utvecklingen i energibranschen.

12 miljoner kronor är mycket pengar, men vi ser detta som en hållbar investering på marknaden för en lång period framöver. När det gäller investeringar i att vädersäkra elnätet avsätter Skellefteå Kraft 80 miljoner under 2014 och utdelningen till Skellefteå Kommun uppgick 2013 till 215 miljoner kronor.

Alf Marklund, ordförande Skellefteå Kraft

Skellefteå Kraft ska bli bättre på känslorNota för nya loggan: 12 miljoner kronor
Läs mer om