Tveksam satsning

FOTO: PÄR LINDSTRÖM

FOTO: PÄR LINDSTRÖM

Foto: Foto: Mikael Bengtsson

Not Found2014-03-31 03:34
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Vinsten för år 2013 är 450 miljoner lägre än föregående år. Det visar årsredovisning från Skellefteå Kraft. Detta är en följd av felaktiga investeringar och låga elpriser. Vis av dessa erfarenheter borde därför största försiktighet gälla vad gäller nyinvesteringar i vindkraft.

Skellefteå Krafts vd Hans Kreisel tror att de låga elpriserna kommer att bestå under lång tid.

Hur kan man besluta att bygga vindkraft som kostar minst 60 öre per KWh (enligt EU-projekt Cases utredning) när kraftpriser håller sig runt 30 öre per kWh?

Vilka indikationer pekar mot att utsläppsrätter ska stiga i pris till en nivå så att det blir lönsamt att bygga vindkraft?

Vad har vindkraften kostat och vad har den gett för vinst? Den frågan har ej besvarats!

Skellefteå Kraft storsatsar på marknadsföring för att bli kända ute i landet, varför?

Valdemar Forsman, Skellefteå

SVAR DIREKT

Resultatet påverkades av ett flertal faktorer under 2013. Vi tog ett antal nedskrivningar, cirka 285 miljoner kronor, varav pelletsnedläggningen i Biostor stod för 175 miljoner.

Låga elpriser, det varma vädret och stormar påverkade resultatet med ytterligare cirka 125 miljoner kronor.

Skellefteå Kraft tror på storskalig vindkraft. Investeringsklimatet är pressat idag och det är bara de allra bästa investeringarna i vindkraft som kan visa upp en lönsamhet som rättfärdigar en investering.

Skellefteå Kraft har nyligen tagit beslut om investering i Blaiken etapp 3.

Detta är möjligt framför allt eftersom Blaiken är en plats med bra vindtillgångar, men också genom att det finns befintlig infrastuktur i området och att vi bygger mycket kostnadseffektiva anläggningar. Vi kan av affärsmässiga skäl inte redovisa kalkyler för våra vindkraftprojekt.

Vi har som mål att få fler kunder i hela Sverige därför att det kommer ge oss en stark kundbas, som är viktigt både för ekonomin och för att vi ska bli en stark röst i energidebatten som det energibolag som står på kundens sida och som utvecklar branschen.

För att en elkund ska välja att bli kund hos Skellefteå Kraft behöver hon eller han först känna till att vi finns och vad vi står för.

Kännedomen är inte tillräckligt hög idag och därför satsar vi på marknadsföring i hela landet.

Hans Kreidel

Koncernchef, Skellefteå Kraft

FOTO: PÄR LINDSTRÖM
FOTO: PÄR LINDSTRÖM
Läs mer om