Jag vill börja med att rikta ett varningens finger mot de lärare och rektorer som använder skolplikten för att skuldbelägga och hota föräldrar. Som förälder är jag väl medveten om min skyldighet vad gäller skolplikten.
Skolplikten ger rätt till utbildning och den ålägger skolan vissa skyldigheter. Skolan ska utreda och ge stöd så att eleven får den utbildning eleven har rätt till.
Skulle stödåtgärderna inte fungera ska skolan sätta in nya och mer kraftfulla åtgärder, tills dess att den har hittat ett fungerande stöd som gör att barnet kan delta i undervisningen samt att vilja gå till skolan.
Att leva med ADHD betyder ökad stress, det går åt mer energi per timme att leva. När stressen har gått så långt att barnet inte längre klarar av situationen, hjälper det inte med mer press i form av hot, tvång och orimliga krav.
De allra flesta med ADHD har fått höra att de är besvärliga vilket ökar risken att stämplas av andra barn och vuxna. De förväntas vara som alla andra, lära sig som alla andra och tro mig det är precis vad de försöker, eftersom de inte vill vara annorlunda.
Barnen upplever ofta att saker bara händer, att de inte klarar av det andra klarar och att de gång på gång misslyckas och kritiseras av andra barn och vuxna.
De kan känna sig missförstådda och socialt utanför. De förstår ofta inte vad de gör för fel och lyckas inte göra något åt det.
Hur problemen yttrar sig varierar mellan olika aktiviteter och omgivningens stöd, till exempel om det finns någon som uppmuntrar, ger beröm och vid behov hjälper dem tillbaka till den aktuella aktiviteten. Barn med ADHD är beroende av att det finns vuxna i deras omgivning som kan förstå och hjälpa dem.
Älskade unge det är inte dig det är fel på. En del människor saknar både insikt och förståelse för din diagnos, som gör att det blir fel.
Öka förståelsen för ADHD