Tuvanleden är enda alternativet

Not Found2013-08-29 05:46
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det torde stå klart för alla, speciellt politiker och alla beslutsfattare, att ingen stad har någon fördel av trafik dras genom dess centrum. Flerfaldiga bevis finns på detta, inte minst i Umeå.

Tuvanalternativet, som hållplats och station för Skellefteå, med gemensamt utrymme och led för kommande dragning av Botniabanan, finns sedan 2008 som förslag i Trafikverkets och kommunens handlingar.

Tuvanleden ansluts till E 4 i söder via Sundgrundsbron. Sedan i nordväst, i öppen terräng mot bro 900 meter väster om Bergsbydammen, där älven är som smalast, en betydelsefull trafikplats på Norra Tuvan. Intill denna, industrier och varudepåer, samt stadsdelarna österut mot Rönnskär. God anslutning även mot Skellefteås centrum, lokalbusstrafiken, järnvägsstation och ny busstation samt med anslutning till befintliga gator mot Morö Backe.

Anslutning mot norr. Trafikled i öppen terräng öster om bebyggelsen på Morö Backe, och vid sidan av Solbackens handelsplats, mot Fällbäckslidens nedre del med anslutningen till E 4 vid Boviken.

Tuvanalternativet, som Kristina Björling Franki, Trafikverket, på ett informationsmöte i Skellefteå förklarade vara ett möjligt alternativ, om det inte vore så kostsamma bergssprängningar vid ledens anslutningar.

Jag menar att det inte stämmer och kan bevisa det efter många års rekognosering i området. Tuvanalternativet, att bygga en trafikled genom naturen, utan bebyggelse och kostsamma förändringar, är av allra största betydelse för Skellefteå i framtiden.

Det är av större värde än svamlet om centrumbron.

Ture Lundström

Skellefteå

Läs mer om