Jag förvånas över att matvarubutikerna tenderar att bli allt mer otillgängliga för rörelsehindrade. Det borde vara tvärtom om man ser till de lagar och regler som finns för att samhället ska bli mer tillgängligt för personer med funktionsnedsättningar.
Det handlar inte bara om att komma in i butiken, man ska väl även kunna passera hyllor, plocka varor och kunna betala i kassan?
Därför förvånas jag över att när Ica-Torget i Skellefteå centrum alldeles nyligen bytt ut sina kassor så resulterade det i ännu större otillgänglighet! Kassorna har fått så hög sarg så att man inte kan se varorna om man använder rullstol – än mindre nå dem!
Inte heller kan man vinkla kortläsaren tillräckligt mycket för den höga sargen stoppar detta! Det är inte bara Ica Torget det handlar om. Alla matvarubutiker blir mer otillgängliga med höga diskar, onåbara självskanningsdiskar, skärmar och kortläsare.
Samtidigt blir det allt svårare att hitta personal i butikerna för att kunna be om hjälp om man skulle behöva.
Vem upphandlar dessa otillgängliga inredningar och teknik? Hur försvarar ni denna utveckling och vad tycker ni att vi kunder med funktionsnedsättningar ska göra?
Ni diskriminerar och utestänger kunder istället för att öka tillgängligheten och på det viset få fler kunder som väljer att handla hos er.
Personer med funktionsnedsättning är en stark kundkrets. Vi är ca 1,8 miljoner i Sverige och vi handlar för ca 90 miljarder kronor per år. Det är en uppskattning som Svensk Handel gjorde 2010.
Saknas det kunskap och kompetens om vad som kan och behöver göras? I så fall går det att avhjälpa genom information och utbildning.
Vem vill ta ledningen och se till att handeln i Skellefteå tar en stor del av de miljarderna? Ge idéerna plats!
Christina Nyberg, Skellefteå
SVAR DIREKT:
Vi försöker göra vår butik så bra som möjligt för både kunder och medarbetare. De nya kassorna är ergonomiska för kassapersonalens bästa. De är även förberedda för cashguard, ett system för säker pengahantering som minskar risken för rån.
I kassa ett hittar ni en vinklad korterminal för att underlätta korthanterig, och denna kassa är alltid bemannad.
Då vi bytte grindar var utgångspunkten att de skulle vara så breda som möjligt. Vi kommer även att bygga om vår butik till hösten, då byter vi ut all hyllinredning.
I samband med detta ska vi arbeta aktivt för att skapa en luftigare butik med bredare gångar.
Vi hoppas att ni som våra kunder är lika glada som vi över de positiva förändringarna.
Johan Larsson
ICA Supermarket Torget