Detta med att Skellefteås busstation har halva hållplatser tycker jag är något negativt.
Bussen jag åker med hem går från en hållplats som inte riktigt existerar. Hållplatsen är mitt ute på asfalten mellan andra parkerade bussar.
När jag ska hoppa på min buss måste jag gå framför en annan buss och sedan ställa mig på detta smala område mellan andra bussar. Jag tycker inte att det känns tryggt.
Om jag står och väntar vid den närmaste riktiga hållplatsen kan jag inte se när min buss anländer, eftersom en av de andra bussarna står i vägen.
Tänk bara på hur förvirrande detta måste vara för nya människor som inte vanligtvis åker med min buss.
De har förmodligen väldigt svårt att lista ut varifrån bussen går, eftersom den går mitt på busstorget och aldrig stannar vid någon kant/hållplats.
Matilda Wiklund, ES1C, Anderstorpsskolan
SVAR DIREKT
Bussarnas placering på busstationen/busstorget är i huvudsak knutna till de refuger kring vilka avgångshållplatserna ligger.
Avgångshållplatser benämns A, B, C och så vidare. Hållplats A används av linjer mot orter som Lycksele och Sorsele, hållplats B används av abonnerade bussar, hållplats C används av linjer mot Boliden och Arvidsjaur och så vidare.
Alla linjer har sin bestämda plats undantaget ett antal extrabussar som avgår 16.15 från busstationen och som inte ryms vid den ordinarie platsen.
Dessa extrabussar dubbelparkeras på de fria körytorna. Detta gör situationen något svårare att överblicka där särskild uppmärksamhet krävs från både bussförare och resenärer för att undvika farliga situationer.
Vi har hittilldags inte bedömt situationen så svår att vi har senarelagt dessa extrabussar vilket skulle vara en möjlighet. Vår förhoppning står till en nybyggnad av resecentrum med utökad tillgänglighet och förbättrad säkerhet för våra resenärer.
Andreas Olofsson, VD, Skelleftebuss