Tomgångskörning är ett gissel

Foto: FREDRIK SANDBERG / TT.

Foto: FREDRIK SANDBERG / TT.

Foto: Foto: FREDRIK SANDBERG / TT.

Not Found2017-06-22 07:55
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Så är de bullrande värstingmotorcyklarna i full gång. Det lågfrekventa bullret tränger in i hus och är mycket störande, hörs lång väg och beror på avsaknad av ljuddämpning.

Ägarna försöker tydligen imponera och väcka uppmärksamhet, men uppmärksamheten blir bara negativ från omgivningen, förutom bland gelikar. De struntar i att de stör, allt för att imponera.

Dessa motorcyklar har groteskt överdimensionerade motorer på uppåt, och till och med över, 100 hästkrafter. 20 hästkrafter skulle mycket väl räcka för tillåtna hastigheter.

För att väcka extra uppmärksamhet kör man på tomgång både före och efter färd. Man motiverar det med den gamla föreställningen, som omhuldas i vissa motorcykelkretsar, att det minskar motorns slitage. I verkligheten är det tvärt om.

Vid tomgångskörning, speciellt kallstart, bildas farliga oförbrända ämnen, som kan vara cancerframkallande.

Tomgångskörning efter färd är motiverad endast om motorn har turbo, för kylning av dess lager direkt efter hård belastning, då endast ett par minuter. Dessa överdimensionerade motorer blir knappast så pass hårt belastade om man inte vida överskrider hastighetsgränserna och omöjligen inom samhällen.

Ta ert ansvar, visa mognad, utsätt inte omgivningen med omotiverat buller och farliga avgaser och spara era motorer och bränsle.

Miljövän

undefined
Foto: FREDRIK SANDBERG / TT.
Läs mer om