Botniabanans investeringar blir betydligt effektivare om Norrbotniabanan byggs. Skellefteå och Piteå är de enda kuststäder i norr som saknar persontrafik på järnväg. Det blir fler som jobbpendlar och fler studenter som pendlar mellan Luleå och Umeå universitet och universitetsfilialer i Skellefteå. Om man ska klara utsläppsmålen till 2020 måste Norrbotniabanan byggas.
EU förordar Norrbotniabanan, den så kallade Bottniska korridoren för råvaruflödet genom Sverige till Ryssland och Finland. Varje dag fraktas stål motsvarande ett Eiffeltorn från norra Sverige. Vi vill frakta två.
27 mil ny järnväg mellan Umeå och Luleå minskar transportkostnaderna med upp till 30 procent. Halverar restiderna, minskar koldioxidutsläppen med cirka 80 000 ton/år. Ger driftsäkerhet och dubbbelspår till stambanan. Beräknad byggkostnad 20–26 miljarder kronor.
90 procent av Europas malm bryts i Norrboten till ett värde av 20 miljarder kronor. Denna malm vidareförädlas i Sverige till ett värde av 500 miljarder kronor. Träindustrin behöver effektiva och regelbundna och kostnadseffektiva transporter. Gruvindustrin expanderar varje år nu och behöver mer transporter. Varje investerad krona ger cirka 1,45 kronor i återbäring (mervärde av investeringen, egendom och mark etcetera).
Tillväxt stavas Norrbotniabanan. Bygg Norrbotniabanan nu!
Lars V