När jag gång efter annan läser artiklar eller på annat sätt via media hör om hur nya verksamheter etablerar sig i vår kommun tänker jag varje gång: undrar hur tillgängligt det är? Eftersom jag arbetar för ett mer tillgängligt samhälle är det en fråga som jag alltid ställer mig. Och det jag ser är inte det jag vill se.
Om jag vill veta hur tillgängligheten är för funktionsnedsatta på en viss restaurang, kafé, hotell eller på besöksmål är informationen näst intill obefintlig. Varför är det så ointressant för företag att informera om tillgänglighet? Det borde vara intressant.
Både handel och besöksnäringen skulle tjäna på att engagera sig mer. Kunder med funktionsnedsättning är en kundgrupp som kan öka klirret i kassan. Bara inom handeln med ca 150 miljarder årligen – det har Svensk handel konstaterat.
Sverige har dessutom lagstiftning som ställer krav på att lokaler ska vara tillgängliga och användbara för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga. Enligt Plan- och bygglagen ska enklare hinder undanröjas till, och i, befintliga lokaler. Och den 1 januari 2015 ändrades diskrimineringslagen så att bristande tillgänglighet för personer med funktionsnedsättning införts som en ny form av diskriminering.
Vad handlar det om? Varför arbetas det inte mer med ökad tillgänglighet inom till exempel handels- och besöksnäringen?
Antagligen handlar det främst om pengar. Att börja se tillgänglighet som en investering i stället för en börda är nödvändigt för att vi ska kunna påstå att vi är en kommun där alla ska kunna ges och ta plats.
Till viss del kanske det också handlar om okunskap. Okunskap kan man råda bot på genom att sätta sig in i frågan och använda sig av de verktyg som finns till buds.
Jag skulle vilja att både handeln och besöksnäringen marknadsför sig genom att ha information om tillgänglighet på sina hemsidor eller i den information som riktar sig till kund. Se det som en service till potentiella kunder.
Christina Nyberg
Skellefteå