Tidningen i det digitala bruset

Foto: Norran

Not Found2016-09-27 05:56
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Norrans nye chefredaktör Marcus Melinder funderar på avvägningen mellan ny och gammal teknik i sin veckokrönika den 24 september.

I tidningsbranschen tycks det i dag mest handla om digitaliseringens möjligheter. Att tilltala yngre konsumenter, uppväxta med den senaste telefonmodellen under huvudkudden, verkar vara den viktigaste knäckfrågan.

Men kanske att journalistik av bra kvalitet fortfarande gör sig bäst i traditionella media? Har svårt se att allt surfande och zappande ger sinnesro till det som kan behöva längre tid att reflektera över.

Egentligen vet ingen hur människor vill informeras och kommunicera i framtiden. Finns kanske de som tröttnar på statusuppdateringar och medlemskap i Facebook-grupper, twittrande och annat som just nu ligger i tiden. Eller det käbbel i nya diskussionsforum som så snabbt kan övergå i rena trakasserier.

Ett bra reportage i en papperstidning kan för övrigt också ge upphov till givande samtal öga mot öga med vänner och andra bekanta.

Ja, det var några funderingar inom det begränsade utrymme som även insändare numera ges.

Men betänk att det finns många länder där den möjligheten överhuvudtaget inte finns.

Stefan Holmberg, Skellefteå

undefined
Läs mer om