Tar betalt utan att göra jobbet

Not Found2014-02-10 03:22
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

En ansökan till länsstyrelsen om markavvattning i skog, som lämnades in september 2012, har inte behandlats.

Däremot dröjde det endast tre dagar innan vi fick en räkning på ansökningskostnaden. Sedan blev det tyst.

Det skulle bara ta en arbetsdag att utföra detta lilla arbete under hösten 2013.

Jag ringde ett par gånger under hösten till länsstyrelsen för att påskynda ärendet. Vid det senaste samtalet fick jag svaret att länsstyrelsen besvarar ansökningar i turordning.

Det måste ju betyda att inte bara jag, utan även fler grubblar över hur man ska få tjänstemännen att göra det jobb som länsstyrelsen redan tagit betalt för.

Stig Lennart Jonsson

Bureå

SVAR DIREKT

Länsstyrelsen beklagar att du fått vänta onödigt länge på sitt beslut. Länsstyrelsen tog beslut i ärendet den 31 januari 2014 och detta är en oskäligt lång handläggningstid.

Ett av skälen till den långa handläggningstiden är att länsstyrelsen fått in ovanligt många ärenden om mobilmaster under den aktuella perioden, myndigheten har begränsade resurser, och en oväntad ökning av antalet ärenden påverkar tyvärr handläggningstiderna.

Handläggningen av markavvattningsärenden innebär ibland svåra avvägningar och inhämtande av yttranden från andra myndigheter. Men trots detta ska handläggningstiden inte behöva bli så lång som i detta ärende.

Vi kan också konstatera att vi ska förbättra vår kommunikation med brukare och kunder om hur lång tid handläggningen kan komma att ta.

Det kan låta märkligt att vi tar betalt innan vi påbörjar handläggningen av ärendet men det är ett krav som finns reglerat i lagstiftningen och inget länsstyrelsen styr över.

Magnus Langedoen

Länsstyrelsen, Västerbotten

Läs mer om