NÀr man lÀser media och den debatt som förekommer i allmÀnhetens tjÀnst inser man att nÀstan pÄ samtliga samhÀllsomrÄden tÀnker man i banor som hÀrrör frÄn ett halvsekel sedan med de förutsÀttningar som fanns tillgÀngliga pÄ att bygga det samhÀlle vi lever med idag.
Men nu har vi helt andra förutsÀttningar att bygga ett framtida samhÀlle för 2000-talet, Men dÄ handlar det om att vi mÄste börja tÀnka i helt nya banor pÄ nÀstan samtliga samhÀllsomrÄden. Man kan pÄstÄ att vi mÄste nÀra nog tÀnka i ett motsatsförhÄllande till hur de flesta tÀnker idag pÄ avgörande omrÄden. I grunden handlar det om att skapa ett bÀttre och tryggare samhÀlle för framtiden dÀr samtliga medborgare deltar, ingÄr och har möjlighet att utvecklas samt bidraga till samhÀllsnyttan..
Hur Àr det möjligt ?
Ja , dÀrför att kunskapen och framförallt den stÀndiga utvecklingen med hjÀlp av teknologi gör att moderna verktyg kan börja anvÀndas i stor skala för nÀsta generation samhÀlle dÀr framförallt nÀsta generation medborgare med stor sannolikhet kommer att leva i.
Min personliga övertygelse Àr att om vi vill lösa mÄnga av de kÀnda samhÀllsproblem som idag diskuteras och debatteras mÄste vi i grunden "tÀnka om" och "tÀnka nytt" eftersom mycket av problematiken finns inbyggda i nuvarande systemmodell som ett systemproblem. Det kommer vi sannolikt aldrig att lösa pÄ ett relevant eller optimerat sÀtt inom ramen för dagens samhÀllsmodell och tÀnkande,
Systemproblem löser man frÄn tid till annan med nya systemlösningar nÀr de tidigare saknar kapaciteten som det nya har i flera avseenden. SÄ bör vi kunna tÀnka om vi vill följa med i utveckling och
om vi i verklig mening skall börja utveckla nÀsta generation samhÀlle. Med hjÀlp av ett resursoptimerat tÀnkande i grunden Àr det möjligt och nödvÀndigt att utveckla nÀsta generation samhÀlle.
Politiker av idag med dagens politik Àr med andra ord i hög grad pÄ kollisionskurs med vad ett framtida resursoptimerat samhÀlle innebÀr. Det kommer att krÀva helt nya politiska synsÀtt.
Följande belyser nÄgra konkreta exempel pÄ centrala samhÀllsomrÄden och samhÀllstillÀmpningar bland andra som vi har möjlighet att utveckla för nÀsta generation samhÀlle.
Ett centralt och viktigt samhÀllsomrÄde Àr transportsektorn som krÀver en fungerande infrastruktur. Privatbilismen Àr nog en av de största och mest expansiva delarna av transportsektorn.
I framtid behöver tex medborgare inte Àga fordon som idag utan kan istÀllet vara abonnenter i delar av eller i ett komplett transportsystem som istÀllet Àr Àgare av fordon vilket kan inkludera landbaserade fordon (bilar,bussar, etc som anvÀnds beroende pÄ behov i varje fall av transport) men Àven luft- och vatten- burna farkoster (flyg, bÄtar etc) allt utifrÄn vilken typ av abonnemang medborgaren behöver.
I princip skulle det kunna fungera som med dagens mobiltelefoner och system dÀr medborgare över hela vÀrlden Àr abonnenter och ingÄr i ett realtidsbaserat system som stÀndigt Àr uppkopplingsbar alla dygnets timmar för att ge relevant samhÀllsservice.
Antag att medborgare reser mycket mellan nÀrbelÀgna orter i samhÀllet. Idag kör var och en som har egen privat bil, vilket gör att det sker enormt mycket transporter dÀr konsekvenserna blir katastrofalt kostnads-, miljö-, humanitets- krÀvande. I exempelvis ett mindre samhÀlle med ca 10 000 bilar skulle ett framtida abonnentbaserat transportsystem antagligen kunna reducera antalet bilar med 75%,
I ett framtida abonnentbaserat transportsystem som blir Àgare till transportfordon behövs sannolikt bara ca 2500 fordon i exemplet ovan för att ge fullservice till samhÀllsmedborgarna. Det systemet skulle Àven vida övertrÀffa dagens samhÀllssystem av transporter, eftersom dagens system inte har den kompletta informationen om transportbehovet tillgÀnglig. Ett framtida realtidsbaserat transportsystem kan inom en och samma sekund registrera tom upp till 1 miljon abonnenter som vill transporteras nÄgonstans och i nÀsta sekund behandla all data och dÀrefter styra ut transportfordon pÄ ett optimalt vis som inte Àr möjligt med nuvarande system i dagens samhÀlle.Genom att göra vissa tillÀmpningar reversibla inom transportsystemet, tex om man bestÀller maten frÄn matvaruhandeln frÄn hemmet kan transporten ske som bestÀlld leverans till hemmet i motsats till hur det fungerar idag.
Ett annat omrÄde Àr skolan dÀr helt nya utbildningssystem kan utvecklas som inte Àr baserade enligt dagens modell med klass eller gruppundervisning i fysisk nÀrvaro mellan elev(er) och lÀrare utan den kan vara distansoberoende och realtidsbaserad med möjliga interaktioner vid behov. Redan idag vÀnjer sig framförallt den yngre generationen samhÀllsmedborgare att arbeta med datorer och mobilsystem i vardagen. I framtid blir inte det nÄgra problem, vilket kan vara fallet för dagens Àldre generation som inte Àr vana vid tanken eller den moderna tekniken.
NÀr politiker talar om att det behövs fler lÀrare och fler klassrum etc sÄ talar de om dagens eller tidigare utbildningssystem, inte om de framtida möjliga utbildningssystemen som kan bli distansoberoende och flexibla dÀr deltagare kan ansluta sig i princip valfritt enligt de kriterier som varje utbildningsprogram förutsÀtter för deltagandet. LÀrare kan medverka som en del av utbildningssystemet pÄ samma vis och finnas tillgÀngliga i realtid, pÄ flera sprÄk om sÄ behövs.
Ett framtida utbildningssystem kommer att kunna utvecklas eftersom kunskapen och möjligheten att utveckla nya teknologibaserade tillÀmpningar finns. Det finns redan experiment och försök inom omrÄdet som visar pÄ möjligheter. Dessa system kommer dessutom med hög sannolikhet att kvalitetsmÀssigt kunna sÀkerstÀlla kunskapskrav och kunskapsresultat vilket vÀl Àr ÀndamÄlet med utbildning. Naturligtvis kommer alltid möjligheten till fysisk nÀrvaro med andra att finnas nÀr sÄ behövs. Dessutom kommer ett framtida system att motivera individen om individen sjÀlv fÄr möjlighet att bli aktiv vilket den blir i ett vÀl utformat utbildningssystem.
SamhÀllet stÄr inför enorma utmaningar, möjligheter samt omdaningar och man kan nog pÄstÄ att om vi lyckas med en framtida utveckling kommer mÄnga av dagens stora problem som man har svÄrt att finna lösningar pÄ inom ramen för nuvarande samhÀllssystem att om inte elimineras sÄ skapa framtida lösningar som idag inte Àr möjliga.
Det bör tillÀggas eller förtydligas att med ett resursoptimerat tÀnkande behöver inte framtidens samhÀlle strÀva för att mÀnniskan ska vara i arbete, utan istÀllet tÀnka i diametral riktning, tex pÄ hur mÀnniskan kan frigöra sig frÄn onödigt och mindre effektivt arbete som kan ersÀttas av annat utförande och som vida övertrÀffar mÀnskligt arbete inom eller pÄ omrÄdet.
I en framtida samhÀllsmodell behöver dÀrför ett grundtrygghetssystem finnas för alla medborgare. Dagens socialförsÀkringssystem behöver inte nödvÀndigtvis finnas i nuvarande omfattning utan frigöras i ett framtida samhÀllssystem i den grad det nya ersÀtter.
Jerry Nilsson, GĂ€llivare