Åh vad jag som lärare är trött på dessa floskler och valårsutspel! På sex år ska vi alltså utvecklas till den bästa skolkommunen i landet. Berätta för mig hur ni planerar att det ska gå till så lyssnar jag gärna, men skippa utspelen.
Som jag ser det så finns det två förutsättningar som måste vara uppfyllda innan jag ens funderar på utveckling:
1. Lärarlönerna måste ligga i paritet med utbildning och ansvar. Nu ligger Skellefteå kommun i bottenligan.
2. Lärarna måste ges rimliga förutsättningar att hinna/orka med sitt viktiga arbete. Nu förutsätts att vi lärare ska utföra obetalt extraarbete på vår fritid för att vi ska hinna med.
Låt mig ge några exempel från skolans värld:
*En gång per år ska vi ges möjlighet att träffa skolpolitikerna i sk. "lärande samtal". Vartannat år ställs detta in. Politikerna verkar inte ha tid eller intresse att träffa oss lärare mellan valåren.
*Man vill verka framtidsorienterad och utvecklingsbenägen genom att utrusta eleverna i åk 6 med lånedatorer, men inte en extra krona läggs för att vi ska kunna köpa in web-baserade läromedel. Ej heller får lärarna tillräcklig utbildning i IT-frågor.
*Vi tvingas år efter år lägga ner mycket av vår tid på olika projekt som sedan bara rinner ut i sanden. "Företagsamt lärande för framtiden" är ett exempel. "Komet" ett annat. Ingen utvärdering sker. I en bisats från rektorn kan vi få höra att "nej men det är nedlagt".
Det händer att vi får använda vår sk. kompetensutvecklingstid till städning av arbetsplatsen. Städverksamheten på skolorna har man nämligen dragit in på för att spara pengar, så vi kan väl göra det också?
*Elevhälsan är underbemannad. I tider då den borde vara starkare än någonsin står den alltför svag. På onsdagar får jag springa och söka plåster och huvudvärkstabletter för skolsköterskan är ledig. Har du självmordstankar eller andra problem? Kom tillbaka på måndag, då är kuratorn här. Kan du inte läsa och skriva och behöver stöd av specialpedagog? Tja, han hinner inte med alla elever på sina 20%. Det här är exempel på problem som vi lärare tvingas leva med varje dag.
Det är inte konstigt att lärare flyr yrket eller att ingen vill bli lärare idag. Det vi behöver är en ordentlig diskussion om hur vi ska kunna åtgärda de problem som finns idag, inte hur vi ska satsa på att bli Sveriges bästa skola år 2020. Dit når vi nämligen inte under nuvarande förhållanden.
Susanne Lärkeryd
Skellefteå