Strulet på bussen

Bildmontage. Arkivbilder: Norran

Bildmontage. Arkivbilder: Norran

Foto: Foto: Insändarredaktionen

Not Found2013-07-06 04:58
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Sedan bussarna bytte system för betalning och jag köpt ett tiokort till min son mellan Ursviken och Skelleftehamn har kortet var och var annan gång inte fungerat, trots att det är fullt giltigt.

Jag måste kunna lita på att han kan åka med bussen. När han senast åkte till Skelleftehamn fungerade allt som det skulle och på läsaren kunde han se att det fanns sju resor kvar på korte.

När han steg på bussen för att åka hem igen fick han enligt apparaten veta att kortet inte var giltigt!

Han fick trots detta åka med till Coop i Ursviken, tre hållplatser från hemmet, vilket var vänligt av chauffören och det uppskattar jag mycket.

Men varför är det på detta vis? När blir min son kvar i Skelleftehamn för att apparaten inte godkänner hans kort?

Jag kan inte hämta honom. Det är liksom därför han har sitt busskort!

Min son har ännu aldrig blivit lämnad kvar på hållplatsen, men det är väl bara en tidsfråga innan det händer. Tar han sig då hem med nästa buss (eftersom kortet fungerar ibland och ibland inte) eller vad händer då? Ska han behöva gå åtta-nio km hem?

Jag kan inte hämta honom, det är liksom därför han har sitt busskort!

Hela situationen känns inte ett dugg trygg för mig som mamma.

Camilla Lundberg

Ursviken

Svar direkt:

Systembytet har varit besvärligt med mycket strul, för såväl resenärer som personal på Skelleftebuss.

Bussbolaget gick tidigt ut med information i media att resenärerna inte ska drabbas av strulande system. Vi har inte heller lämnat människor på hållplatserna med anledning av att busskorten inte fungerar.

Även om systemet fungerar bättre finns det fortfarande felkällor. Systemet är upphandlat genom länstrafiken vilket innebär att Skelleftebuss inte själva kan påverka dess funktionalitet. Vi hoppas precis som dig att felkällorna ska åtgärdas så snart som möjligt.

Du behöver inte oroa dig för att din son ska bli lämnad på hållplatsen. Han och andra resenärer ska inte drabbas av systemstrulet.

Andreas Olofsson

Vd Skelleftebuss

Bildmontage. Arkivbilder: Norran
Bildmontage. Arkivbilder: Norran
Läs mer om